Mitä tarkoitetaan nuoren itsetuhoisuudella? Millä eri tavoin se voi ilmetä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 09:47

Itsetuhoisuus on itsensä tahallista vahingoittamista tai halua vahingoittaa itseään. Itsetuhoisuutta esiintyy usein erilaisten mielenterveysongelmien, esimerkiksi masennuksen, ahdistuneisuushäiriöiden, kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja psykoosisairauksien yhteydessä.

Usein muissa tapauksissa itsetuhoisuus liittyy hankalaan tilanteeseen, johon henkilö saattaa hakea ratkaisua itseään vahingoittamalla. Itsetuhoisuus saattaa olla myös avunhuuto, jolla henkilö yrittää saada huomiota ja täten apua ongelmaansa. Nykyään itsetuhoisuus (varsinkin viiltely) on tosin noussut jonkinsorttiseksi muoti-ilmiöksi nuorten keskuudessa, sillä saatetaan haluta osoittaa omaa uskaliaisuutta tai saada kavereiden huomiota

Itsetuhoisuuden muotoja ovat muun muassa:

* Itsensä viiltely tai muu vahingoittaminen esimerkiksi käsivarsiin, sääriin tai kaulaan
* Itsensä polttaminen esimerkiksi tupakantumpilla tai sytyttimellä
* Lääkkeiden tai päihteiden väärinkäyttö muussa kuin päihtymistarkoituksessa
* Tahallinen varomattomuus liikenteessä
* Itsensä pahoinpitely

Lisätty: 12.03.2009 - 09:48

ps. nuoremmat on nopeempia, näköjään

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 09:46

Itsetuhoisuus on itsensä tahallista vahingoittamista tai halua vahingoittaa itseään.

Itsetuhoisuuden muotoja ovat muun muassa:

* Itsensä viiltely tai muu vahingoittaminen esimerkiksi käsivarsiin, sääriin tai kaulaan
* Itsensä polttaminen esimerkiksi tupakantumpilla tai sytyttimellä
* Lääkkeiden tai päihteiden väärinkäyttö muussa kuin päihtymistarkoituksessa
* Tahallinen varomattomuus liikenteessä
* Itsensä pahoinpitely

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Itsetuhoisuus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 10:14

Se on itsensä vahingoittamista tarkoituksellisesti. Esiintyy mm. viiltelyä, väinpitämätöntä menettelyä eri tilanteissa , lääkkeiden ja päihteiden holtitnta ja asiatonta käyttöä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 18:43

Vaarallisinta se on liikenteessä, silloin saa aina syyttömät kärsiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 20:56

Nuori ei välitä itsestään tai tulevaisuudestaan ja tekee itselleen asioita jotka vahingoittavat nuorta itseään tai omaa tulevaisuutta. Esim. viiltelee itseään, juo maksansa pilalle, käyttää aineita...