"En ole tällä reissulla tavannut yhtään kunnon maalaista", sanoi helsinkiläinen vieraani minulle. Asun maalla. Minkälainen

kunnon maalaisen pitäisi olla?

Avainsanat: sama vanha juttu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 08:28

Kunnon kaupunkilaisena ymmärrän tämän asian niin, että maalaisia so. maaseudulla asuvia on kahta pääluokkaa, niitä jo saavat elantonsa perinteisistä maatalouselinkeinoista ja sitten muuta väkeä. 'kunnon maalaiseksi' sanoisin noita ensinmainittuja.

Nythän on kyllä kasvammassa kolmaskin maalaisten ryhmä, city-maalaiset, jotka elävät kaupungissa mutta saavat toimeentulonsa maatalouden EU-tukiaisista. Olisikohan nämä sitten niitä kunnottomia maalaisia?

Kysyjän kommentti

Jako kolmeen ryhmään? Olet oikeassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 02:12

Hanakka, tanakka ja punakka ja mieluusti maantuoksuinen ja leivänhajuinen, ripaus laventelia kainaloon kaupunkiserkun tulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 05:40

En minäkään tiedä minkälainen sellainen kunnon maalainen on , onkos ne sitten hävinneet kokonaan , mulla on paljon maalaisia sukulaisia ja eikä heitä kaupunkilaisesta erota, eikä muitakaan ammatinharjoittajia päältäpäin tiedä mitä ovat.

Lisätty: 12.03.2009 - 11:19

Itse epäilen että ovat Helsikiin muuttaneet, ja lippalakin sijaan niillä on työssään kypärät, tai muu työasu vaikka stockan myyjän puku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 06:45

niin eipä noita maalaisia erota ulkonäöltä, mutta luulen että maalaiset erottavat kyllä kaupunkilaiset....kun he ovat maalla...ainakin tyttäreni joka oli 4v. ja tultiin maalla jossa oli lehmiä, niin joelta kun uimasta tulimme, käveltiin polkua pitkin majapaikkaamme, kunnes keskellä polkua oli lehmän sontaa iso läjä, tytär kysyi, äiti mistä minä nyt menen , kun tossa on kakkaa, minä sanoin ,että tälläiset kasat pitää kiertää, olin kyllä sanonut hänelle , ettei polulta saa poiketa, hän meinas , että kun on läjä polulla ja polulta ei saa pois mennä, niin mites sitten kun on este..että näin me kaupunkilaiset...ja maalaistyttöjä naurautti, tämä tapaus..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 06:52

Mielestäni kunnon maalaisisäntä pukee päähänsä hankkia lippalakin vieläkin ,vaikka hankkia on kuollut ja kuopattu ajat sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 07:53

Maalainen hm. ...rehti, reipas, työtä pelkäämätön kunnon kansalainen jolla on arvot kohdallaan ja rakkaus luontoon. Omaa sitä tervettä maalaisjärkeä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 08:35

Olen maalta kotoisin,nyt kun menen maalle ei juurikaan eroa johonkin helsinkiin liikennettä vähän vähemmän,puheet ja tavat yhdenmukaistuneet niin sanottuihin kaupunkilaisiin verrattuna,Enkä helsinkiä pidä minään erikoisena paikkana,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 08:39

Mielestäni erotan maalla asuvan ihmisen, ei toki sataprosenttisesti. Jos itse asuu maalla, on aina asunut, ei tietenkään eroa näe.
Kunnon maalainen on sellainen joka saa elnatonsa ainoastaan maataloudesta tai vain maaseudulla harjoitettavasat elinkeinosta. Nykyään useat maanviljelijätkin ovat ammattiinsa koulutettuja, kaikki muuttuu siis.
Mariaanan vastaus on mielestäni oikeaan osuva ja asiallinen.

Lisätty: 12.03.2009 - 10:11

Puheesta, puhetavasta erottaa ihan varmasti ja myös käyttäytymisestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 08:44

mutta näkyykä noi asiat päälle päin? hmm.. en itse eroita ammattia tai synnyinseutua ulkonäöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 09:06

Kannattaisi katsoa peiliin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 10:43

Kunnon maalaiset ovat jo kuolleita ja kuopattuja. Kun olin lapsi, maalaisen erotti tosi selkeästi kaupunkilaisesta. Pukeutuminen paljasti välittömästi maalaisen, sekä puhetyyli. Nykyaikoina muotikin on levinnyt jo maaseudulle, ja kouluttavat itseään samalla lailla kuin kaupunkilaiset. Ei heitä enää erota muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 01:31

Lupsakka savolainen joka puhuu lehmistä.