voiko suomalaista elinkautista sanoa edes elinkautiseksi*?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 06:53

niin tuota olen hämmästellyt itsekin, miten sanotaan elinkautinen ja laitetaan linnaan elinkautisena....mutta jo10v päästä vapautetaan..olen sitä mieltä, joko loppu elämä, tai nimikettä ei saa käyttää, koska ei kuitenkaan ollakkaa siellä mihin loppuelämäksi murhamiehet kuuluis, mutta tämä suomen laki antaa vain 2v taposta ja elinkautisin jos pöllit muutaman euron...joten ihmetyttää tämäkin lakikäytäntö...eipä ole ihmisen henki kovinkaan kallis lakituvassa..sori taas lipes hanskasta tämäkin kysymys...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.03.2009 - 00:08

Voihan sitä sanoa, mutta kieltämättä nimike on minustakin harhaanjohtava. Selkeintä olisi käyttää tuomioaikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 00:53

Nimitys on kyllä harhaanjohtava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 01:26

Ehkä, jos ilkiö on siinä 80-90-ikäinen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 06:59

Kuullostaa oudolta,eihän he kuitenkaan istu loppuikäänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 07:09

no ei jos se kestää vaan 13v

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 08:38

siinäpä se..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 08:59

Lapsena luulin sitä loppuiän istumiseksi,isompana ihmettelin ,eihän seollutkaan ,kuin pikku aika ihmisen elämästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 09:03

Valitettvasti ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.03.2009 - 10:32

No ei voi. Olisi tuossakin asiassa syytä muuttaa tuomion nimikettä. Miltäs kuulostaisi seuraava: Hän pääsee lepäämään vankilaan kymmeneksi vuodeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 14:30

Suomalaisten käyttämää termiä elinkautinen ei voi mielestäni sanoa elinkautiseksi, elinkautisen tuomion miellän niin, että kaikki loput jäljellä olevat elinvuotesi vietät siellä vankilassa tuomiota kärsimässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 22:44

Elinkautinen vankeustuomio merkitsee vankeusrangaistusta ilman määräaikaa ( max loppuelämän mittainen). Niin se on Suomessakin. Elinkautisen vankeusrangaistuksen soveltamisesta siteen on annettu erilaisia lakeja ohjeita eri maissa, Suomessa seuraavaa:

Suomi: Lokakuussa 2006 järjestelmä muuttui. Presidentin armahdusoikeus säilyi, mutta nykyään kaikkien 12 vuotta istuneiden elinkautisvankien vankeuden jatkaminen tulee Helsingin hovioikeuden käsiteltäväksi. Päätös ehdonalaiseen vapauteen päästämisestä tehdään arvioimalla tuomioon johtanutta ja sen jälkeisiä rikoksia, vangin vaarallisuutta ja hänen vankilassa esittämiään uhkauksia sekä vangin käytöstä. Mikäli päätös on kielteinen, vapauttamisasia tulee automaattisesti käsiteltäväksi uudelleen joka toinen vuosi. Ehdonalaiseen päästetyn elinkautisvangin jäännösrangaistuksen pituus on kolme vuotta. Alle 21-vuotiaana tuomittujen tapaukset otetaan käsittelyyn 10 vuoden istumisen jälkeen. Viime aikoina tuomioiden keskipituus on ollut kasvussa.