Miten pitkä on elinkautinen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2009 - 17:27

Suomessa oli joulukuussa 2008 ennätysmäärä elinkautisvankeja, 151 ihmistä

# Suomi: Lokakuussa 2006 järjestelmä muuttui. Presidentin armahdusoikeus säilyi, mutta nykyään kaikkien 12 vuotta istuneiden elinkautisvankien vankeuden jatkaminen tulee Helsingin hovioikeuden käsiteltäväksi. Päätös ehdonalaiseen vapauteen päästämisestä tehdään arvioimalla tuomioon johtanutta ja sen jälkeisiä rikoksia, vangin vaarallisuutta ja hänen vankilassa esittämiään uhkauksia sekä vangin käytöstä. Mikäli päätös on kielteinen, vapauttamisasia tulee automaattisesti käsiteltäväksi uudelleen joka toinen vuosi. Ehdonalaiseen päästetyn elinkautisvangin jäännösrangaistuksen pituus on kolme vuotta. Alle 21-vuotiaana tuomittujen tapaukset otetaan käsittelyyn 10 vuoden istumisen jälkeen. Viime aikoina tuomioiden keskipituus on ollut kasvussa.
_________________
Elinkautinen vankeus on tietynlainen vankeusrangaistus, jonka tarkka määritelmä vaihtelee eri lainsäädännöissä. Monissa maissa sille on säädetty enimmäiskesto ja tuomitulla on mahdollisuus saada armahdus.

Paikoissa, joissa kuolemanrangaistus on käytössä, elinkautista vankeutta pidetään usein hieman lievempänä vaihtoehtoisena rangaistuksena.

Human Rights Watchin ja Amnesty Internationalin mukaan vain Israelissa, Etelä-Afrikassa, Tansaniassa ja Yhdysvalloissa on alaikäisiä elinkautisvankeja, joilla ei ole mahdollisuutta päästä ehdonalaiseen vapauteen. Yhdysvalloissa oli lokakuussa 2005 enemmän alaikäisiä elinkautisvankeja kuin missään muualla: 9 700, joista 2 200 ilman mahdollisuutta päästä ehdonalaiseen vapauteen.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.03.2009 - 16:38

Suomessa noin 13 vuotta. Halosen aikakaudella tosin hieman pidentynyt.
Usassa se on yleensä elinkautinen...
Riippuu ihan maasta.
(vastasin vankeustuomioon - kai sitä on olemassa vaikka elinkautinen häpeäkin)

Lisätty: 11.03.2009 - 21:34

LUKEEKO KUKAAN VASTAUKSISSA OLEVIA LINKKEJÄ?
VAI PITÄÄKÖ ASIA KOPIOIDA SIELTÄ TÄHÄN?
Alla olevia juttuja kun lukee niin tulee väkisin sellainen tunne että ei ole aikaa edes katsoa mitä toiset ovat linkittäneet vastaukseen...?
Sama toistuu jatkuvasti...

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Elinka...en_vankeus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 16:41

no eiks se oo niin pitkä ku elät

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 17:16

Joka yö tässä ruumiissa
Istun elinkautista
Siitä, mitä en ole tehnyt
Tässä täytäntöönpanossa
Vartija on minussa
Kukaan ei oikeutta käynyt
Kalastan sanoja
Kuolleesta virrasta
Kukaan ei vapauta
Sellaista vankia
Jonka ovi ei ole lukossa

Joka yö tässä ruumiissa
Todistetaan valalla
Siitä, mitä kukaan ei nähnyt
Tässä istuntosalissa
Syyttäjä on minussa
Valamies omatuntonsa myynyt
Pelkojen kolonna
Viivyttää aamua
Kukaan ei puolusta
Sellaista vankia
Jonka ovi ei ole lukossa

Joka yö tässä ruumiissa
kidutetaan vankia
Joka rikostaan ei ole tiennyt
Tässä rangaistusmuodossa
Tuomari on minussa
Ulkopuolelle oikeus jäänyt
Odotan kauhulla
Laukausten kaikua
Kukaan ei armahda
Sellaista vankia
Jonka ovi ei ole lukossa

"Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus" Elinkautinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.03.2009 - 17:38

Suomessa se on sitä, että heti kun keksivät pyytää armahtamista, niin pääsevät vapaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 19:41

Vähäviisas on antanut kattavan vastauksen lakisääteisistä asioista, eikä siihen ole mitään lisättävää. Haluan kuitenkin tuoda esille myös sen, että henkilö joka on saanut elinkautisen rangaistuksen on valitettavasti myös leimautunut koko loppuelämäkseen. En tiedä montaakaan henkilöä, joka olisi työllistynyt tuomion jälkeen. Useissa vapaa-ajan harrastuksissa "tuijoitetaan" ulos. Valitettavasti pitkä vankila-aika jättää jälkensä useaan osa-alueeseen (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, hengellinen) henkilöissä. Kuntouttavaa toimintaa lisää vankiloihin sekä ensisijaisesti ennaltaehkäisevää työtä erityisesti nuorisoon. Elinkautinen on siis tavalla tai toisella läsnä kuolemaan asti. Rajusti sanottu, mutta realismia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 19:46

elin kauden.. olisko 12 -13 v ja en tiiä aleneeko se jos on "hyvn käyttäytyv!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 23:45

yleensä presidentti armahtaa noin 12-13 vuoden jälkeen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 13:23

luulen et se on 13 vuotta tai sit 14 vuotta. ei kyllä ole suurempaa tieto tästä.