Kuka määrittelee ja miten kuka on hullu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2009 - 18:39

Tarina kertoo miehestä joka oli joutunut hoitoon muutamaksi viikoksi. Työhön palauttuaan häntä kiusattiin nimittelemällä ja kertomalla hänen olleen hoidossa.
Kiusaaminen loppui, kun mies näytti paperin jossa luki hänen olevan terve. Samalla hän pyysi muita näyttämään oman vastaavan paperin. Eihän sellaista olllut kenelläkään.

Mitä tästä opimme ? Ainakin sen, että raja on kuin veteen piirretty viiva, mahdoton huomata.

Lisätty: 12.03.2009 - 16:04

Sattuipa sopivasti. Tänään 12.03. iltapäivälehdessä uutinen, että eräs entinen urheilija on saanut terveen paperit.
Korostettakoon, että en tiedä urheilijan sairautta, mielenterveysasioista ei ollut kyse.

Kysyjän kommentti

Hyvällä jutulla höystetty totuus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.03.2009 - 15:57

joku psykiatri tekemällä jotain testejä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 16:07

Ympärillä olevat läheiset varmaan sen ensin huomaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 16:17

ollakko vaiko eikö olla ,siinäpä kysymys

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 16:25

se on hyvin koulutettu lääkäri ja sitten myös hän sen voi määrittää, mutta harvemmin olen kuullut , että lääkäri kisjoittais esim.sairaslomalappuun, että uolevi joka mies..on hullu...vaan siellä on ihan muut nimikkeet tuollkin taudile, joten kansansuu voi ilman minkään laista koulutusta alkaa nimittelemään ihmisiä huluksu..joten senkin määrityksen voipi jättää omaan arvoonsa...tämä tälläi lyhyesti...omanin sanoin...ja aatoksin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 16:53

Psykologi tekemällä testejä ja vertaamalla tuloksia ns. normaalin ihmisen saamiin tuloksiin. Jos poikkeat massasta olet joko nero tai hullu. Mene sitten sanomaan kumpi on kumpi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 17:36

Hulluksi ei ketään määritellä, useita kyllä nimitellään ...

Hullu on vanha nimitys ihmisille, joiden käytös poikkeaa huomattavasti yhteisön normeista, usein mielenterveyden järkkymisen vuoksi. Mielenterveysongelmat ovat niin arka aihe, että monista mielenterveysongelmaisen nimityksistä on tullut poliittisesti epäkorrekteja ja loukkaavia. Sanan hullu tilalle mielenterveysongelmaisen nimitykseksi onkin useampaan kertaan keksitty muita sanoja, kuten mielipuoli, mielenvikainen, mielisairas ja mielenterveysongelmainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.03.2009 - 17:41

Ei ole HULLUJA ihmiset kärsivät mielenterveys ongelmista. Kukaan meistä ihmisistä ei voi
etukäteen tietää sairastuuko psyykkisesti vaiko somaattisesti. Somaattisista sairauksista
on helpompi puhua, psyykkisissä leimautumisen pelko. Harva alkaa yleisen saunan lauteilla
puhua mielenterveysongelmistaan.

Lähteet:
henkilökohtaisesti koettu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.03.2009 - 17:41

Kyllä sen erottaa jo käytöksestä ja puheesta, joten määritteleminen ei tuota kenellekään vaikeuksia. Mutta laillisesti sen tekee alan lääkäri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 18:10

Minusta käytöksen ja puheen perusteella ei voi määritellä ketään mielisairaaksi.Täällä maalla on useita persoonallisia ihmisiä ns. kylähulluja. Heihin suhtaudutaan suvaitsevaisesti ja pidetään harmittomina.

Usein he ovat luovia ihmisiä, taiteilijoita tai keksijöitä. He eivät ehkä ajattele asioista totutulla tavalla vaan ratkaisevat ongelmiaan omalaatuisesti. Eivät he ole mielenvikaisia.

Mielenvikainen on mielestäni sellainen, joka ei pysy realiteeteissä ja on vaarassa satuttaa joko itseään tai lähimmäistään. Eräässä mielisairaalassa oli esim. potilas, joka oli saanut päähänsä, että vesikraanasta tulee viinaa. Hän kittasi ämpärikaupalla päivittäin vettä niin, että hän sairastui ja vesihana pistettiin kiinni kokonaan.

Voisimme pohtia myös sitä, millainen on normaali ihminen. Sellaista kun ei olekaan. Kaikilla meillä on omat kiemuramme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 19:44

näkyy :) jjos on hullu kun pullosta tullut. jottain testejä ne tekee jotta onko syyntakeeton

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 20:29

Lääkäri sen varmaan määrittää, jos diagnoosiin asti menään, mutta mielenterveyden sairaudet ovat 'tasa-arvoisia' muiden sairauksien kanssa, sairaus siinä missä muutkin, tätä mieltä olen, Amputoidun jalan voi korvata proteesilla, ja se ei sitten pistä muita ihmisiä silmään, mutta poikkeavaa käytöstä/tunteita vaikeampi 'piilottaa', jolloin joutuu 'hullun kirjoihin', mutta diagnosointi, terapiat ja ehkä mahdolliset lääkitykset auttavat tässä useimmiten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 02:04

Joskus nämä hulluuden määrittelijät vaikuttavat "seinähulluilta". Mikähän sekin on...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 09:23

Yleensä naapuri,lääkäri ei sano hullu,vaan antaa diaknoosin mielenterveys,kipeä.Naapuri ,ja työkaverit sanoo kato mikä hullutuolta tulee,jättikö tuo hullu tänä aamuna lääkkeet ottamatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 15:46

Niin ennen oli sinähulluja,siis ihminen oli seinään kytketty,ettei päässyt vahingoittamaan itseään ja muita oli tällä tavalla helpompi hallita.Nykyisin hullu sanaa käytetään leikkimielellä tai ilkeyttään ihmisestä joka on mielisairas tai on erikosen persoonallinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 13:31

no jos on on saanut lääkärin lausunnon sairaudesta. et lääkäri on tulkinnut ihmisen hulluksi. vaikka en kyllä ole kuulut kuin mielisairaasta. jos se sit sama asia. jos käy mielenterveys toimistossa ei välttämättä ole hullu.vaikka kuulee jonkun sanovan et sää olet ihan hullu vain ivallisesti sanoen. vaikka ei oliskaan.