Tunnistatko eri tikkalajit toisistaan?

Koivunsisar kyseli käpytikasta, josta tuli mieleeni, että mitenkäs on kaikkien napsulaisten tikkatuntemus, eli tunnistatko käpytikan, pikkutikan, palokärjen, valkoselkätikan, no tammitikkoja ei ole tavattu Suomessa, mut nuot muitten tunnistus... ite joudun kyl ottaan lintukirjan käteen ja tarkistaan kulloisenkin arvaukseni:)

Lisätty: 11.03.2009 - 12:54

Juu kyl täst listasta puuttuu tikkoja vielä, en niit kaikkii, laittant. Mut eikös pikkutikan ja käpytikan erota siitä, että käpytikal on siel alaperäs kirkkaanpunainen laaja alue, jota taas ei pikkutikal oo?, nää näit miun tunnistusarvauksii..

Avainsanat: tikat tunnistus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2009 - 12:44

Pieni käpytikka on ihan samanlainen kuin pikkutikka, ne on ehkä vaikeimmat tapaukset. Varsinkin kun kumpiakin pörrää täällä.
Muut ovat helpompia, etenkin palokärki.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 11.03.2009 - 12:42

Jos ihan läheltä pääsen näkemään, niin tunnen, mutta harvoin niitä niin läheltä näkee. Pitää siis katsella lintukirjaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 12:43

aikas noloa, mutta vaikka täällä maalla jo kohta 10v. asuneena , urpaanikaupunkilaisena, niin en tunnista, ja niiden nimetkin ovat unhola vienyt , ihanaa kun kevät tulee ja tarkenee ruveta bongariksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 12:44

täytyy nyt kyllä sanoa en tunnista kyllä kaikkia. minunkin täytyy katsoa lintukirjasta. mutta palokärjen tunnistan koska se on musta ja punapäinen sekä viheltää oudosti. ja olen joskus nähnyt oman pihamme pussa sellaisen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 12:48

Puuttuko tuosta Harmaapäätikka,pikkutikka, pohjantikka,Meillä käy tuo harmaapäätikka,joka talvi.Välillä kirjasta katson.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 12:50

Palokärjen tunnen ja käpytikan molempia olen nähnyt tässä meidän männyissä.Valkoselkä tikkaa ei käsittääkseni ole meilläpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 12:55

En osaisi tikkoja nimetä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 15:51

Uskon tunnistavani, koska meidänkin pihassa vierailevat ainakin käpytikka, valkoselkätikka ja se palokärki käy keväisin työskentelemässä isossa lahossa kannossa. Siinä se muuten sälö lentää ja Vilma-kissakin katsoo kaukaa sellaista puunhakkaajaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 15:53

en

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 18:55

Eipä paase kehumaan tiedoillaan tässä asiassa, palokärki on selvä tapaus (mökkinaapurina jo vuosikymmenet) käpytikka nyt erottuu mutta loput on sitten senverran harvemmin nähtyjä, että hyvä kun tikaksi tietää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 04:09

Harmaapäätikka, palokärki ja käpytikka. Muita en ole luonnossa nähnyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2009 - 06:49

Lintukirja apuna tunnistus hoituu,Viimeaikoina ollut kovasti käytössä,sillä lintulaudallekin on tullut paljon sellaisia uusia pikkulintuja, joita en ole ennestään tuntenut.Mm.Mustapääsirkka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.03.2009 - 21:13

Enpä taida tunnistaa.. ehkä jos pitäisi lintukirjaa vieressä.