antrasiitti palaa mutta mikä vikana kun en saa siitä tehoa.tuli tuppaa sammumaan,pitää autta koivuhaloilla koko ajan.keskuslämmity

on menossa kokeilu erä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 11.03.2009 - 07:43

Antrasiitin sytyttäminen tapahtuu puilla. Tee reilut tulet polta pesällinen puuuta kattilan pintojen lämmittämiseksi. Lisää sitten reilusti puita ja pyri muodostamaan vahva tuli. Eduksi on jos antrasiitin alla palavat puut ovat ns. ylikuivia. Klapit saat ylikuiviksi pitämällä niitä muutaman vuorokauden esim. pannuhuoneen lämmössä. Lisää antrasiittia ensin 2-4 senttimetriä palavien puiden päälle siten, että puun liekit tuikkivat antrasiittikerroksen läpi. Jatka täyttöä edelleen kerroksittain. Hehkuuntumistaika on noin 20-30 minuuttia.
Lisää antrasiittia parinkymmenen minuutin välein siten, että liekit eivät tukehdu vaan tulevat lisättävän kerroksen läpi. Jatka täyttöä kunnes antrasiittikerroksen paksuus on vähintään 10 cm. Hehkuvan antrasiitin päälle lisätään antrasiittia siten, että poltossa palavan kerroksen paksuus on vähintään 20 cm. Hyvin palaakseen antrasiitti vaatii palaakseen riittävän paksun kerroksen, ohut kerros ei jaksa palaa varsinkaan arinallisessa tulipesässä jossa arinan alta tuleva ilma jäähdyttää ja sammuttaa ohuen kerroksen.

www.savantum.com/kotteria/kaytto.html