Ketsupin alkuperästä on useita teorioita. Kertoisitko yhden niistä?

Avainsanat: tomaatti mauste kastike

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.03.2009 - 18:31

Ketsupin (nimen) alkuperästä tiesi wiki kertoa seuraavaa:

Sanan ketsuppi alkuperästä on useita teorioita. Erään mukaan se tulee kiinan kielestä (antoy-murteesta), jossa kêtsiap tarkoittaa käytettyä kalakastiketta. Sana on tullut kiinan kieleen ilmeisesti malaijinkielisestä sanasta kechap, joka puolestaan tarkoittaa soijakastiketta. Hollantilaiset kauppiaat toivat maustekastikkeen mukana sanan Eurooppaan. Lopulta kastikkeesta muokattiin Euroopassa nykyisenlainen versio, joka on kaukana alkuperäisestä kiinalaisesta kalakastikkeesta.

Kysyjän kommentti

Kiitti vastauksestasi, kalakastikkeestahan se ketsupin tarina alkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 07.03.2009 - 18:45

fi.wikipedia.org/wiki/Ketsuppi

Tässä linkissä samat asiat kuin valperi jo kertoikin. Ei siis kannata lukea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2009 - 19:22

Ketsuppi on aasialainen keksintö, joka levisi läntiseen maailmaan Englannin siirtomaavallan aikana. Alunperin ketsuppia tehtiin mm. sienistä, anjoviksesta tai käyneestä kalaliemestä. Tomaattiketsuppi on ketsupin yksi muunnos.

Tässä yksi tarina.

Lähteet:
www.katajala.net/viikinkiaik...ruoka.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2009 - 19:45

Muuta en tiedä,kun että joihinkin ketsuppeihin laitetaan tomatin lisäksi omena sosetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2009 - 20:37

Ai, eikö ketsuppi olekaan katua ylittämään lähtenyt tomaatti?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2009 - 23:36

Veljekset Felix ja Heinz saivat bisne-idean, siitä se lähti