Voiko passilla, joka on voimassa marraskuuhun 2009, matkustaa USA:aan vielä kesäkuussa 2009?

Avainsanat: washington d.c. yhdysvallat (usa)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.03.2009 - 15:06

Nykymääräysten mukaan voi:

USA
Erityisiä passin voimassaoloa koskevia määräyksiä ei ole, riittää että passi on voimassa matkan ajan. Suosittelemme kuitenkin, että kaikilla kaukomatkoilla passi on voimassa 6 kk matkan jälkeen. Suomen kansalaiset eivät tarvitse viisumia alle 90 päivän turistimatkalle Yhdysvaltoihin, jos passi täyttää sille asetetut vaatimukset:

26.06.2005 jälkeen myönnetyissä passeissa on oltava koneellisesti luettava kenttä (Suomen viranomaisten myöntämät passit täyttävät vaatimuksen koneellaluettavuudesta)
26.10.2005 jälkeen myönnetyissä passeissa on oltava skannattu valokuva
26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa on oltava biometrinen tunniste (Suomi otti käyttöön bio-tunnistepassit 21.8.2006)
Väliaikaisella (pikapassilla) matkustava tarvitsee viisumin.

Lapsilla tulee olla oma passi (lapsi, joka on merkitty huoltajan passiin eikä hänellä ole omaa passia, tarvitsee viisumin).

Sähköinen matkustusvaltuutus (Electronic System for Travel Authorization)
Yhdysvallat ottaa käyttöön US ESTA -ohjelman (Electronic System for Travel Authorization) sähköisen matkustusvaltuutuksen viisumivapausohjelman jäsenmaille, joihin myös Suomi kuuluu.

Rekisteröinti on pakollinen alkaen 12.1.2009 (saapumispäivä Yhdysvaltoihin), jolloin kaikkien viisumitta maahan tulevien (mukaan lukien lasten) on ennen matkaa rekisteröitävä matkustustietonsa Yhdysvaltain hallituksen nettisivuilla: esta.cbp.dhs.gov.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 04.03.2009 - 15:11

www.finnmatkat.fi/35940/1686...n-terveys/

Suositellaan oheisessa linkissä, että passi on voimassa 6 kk matkan jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 16:09

suosittelen älä mene usaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 23:50

passin 6 kk voimassaolo on suositus, ei määräys, joten ainakin tämän päivän tietämykseelä voit lähteä
(USA on viime aikoina tarentanut/muuttanut senverran tiuhasti näitä matkustusmääräyksiään, että parasta tarkistaa asian tila vielä ennen matkan alkua)