Saako napsulaisten ottamia lomakuvia ottaa omaan käyttöön. Entä voiko niitä käyttää esim. johonkin mainosjulkaisuun.

Keneltä pitäisi lupa kysyä, niissähän periaatteessa on tekijänoikeus laki.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2009 - 20:57

- Valokuvaajalle syntyy tekijänoikeus automaattisesti heti kuvan ottohetkellä, mitään oikeuden rekisteröintiä ei tarvitse suorittaa
- Valokuvaa ei saa käyttää tai julkisesti esittää tai valmistaa siitä kappaleita ilman tekijänoikeuden haltijan tai hänen edustajansa lupaa

Tuolla on factaa:
www.kuvapalvelu.com/ohjeita.php

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 03.03.2009 - 21:12

Lupa on pyydettävä kuvan ottajalta. Siis ota yhteys kyseiseen nimimerkkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 21:20

Joillain palstoilla on kyllä sellainen sääntö että kun sinne kuvansa laittaa nin samalla antaa luvan niiden käyttämiseen muillekin.
Kuvapuolella tuollainen teksti: "Jos haluat lisätä muiden ottamia kuvia, varmistathan kuvan ottajalta luvan kuvien julkaisemiseen."
Eli täällä on rikollista lainata muiden ottamia kuvia ilman lupaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 21:32

En levittele kuviani missään netissä,ne ovat miun yksityisomaisuutta,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 21:52

Ei ole minusta reilua, jos joku laittaa loma kuviaan ja toiset laittaa ne , kuin ominaan, hyvässä lykyssä ei ole koskaan edes käynyt kyseissessä paikassa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 08:14

Älä käytä koskaan toisen ottamia kuvia ilman lupaa. Voit joutua istumaan oikeudessa sen jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 23:27

olen samoilla linjoilla muiden kanssa..omat kuvat on omia ja niitä ei joku muu saa käyttää, ilman että on kysynyt kuvan alkuperäiseltä laittajalta lupaa käyttää kuvaa omiin tarkoituksiin. niin se on ihan joka paikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 20:54

lupahan siihen pitää olla, aika selvä juttu