Voiko savupiipun ja tulisijan nuohouksen suorittaa itse?

Vai onko käytettävä aina ulkopuolista asiantuntijaa? Millaisia sääntöjä nuohoustoiminnalle on asetettu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2009 - 17:37

Säännöistä en tiedä mutta voihan sen nuohota toki itse mutta miten lie vakuutuksen kattavuus jos et käytä ammattilaista.
www.lahivakuutus.fi/FI/kotij...ohous.aspx

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.03.2009 - 17:40

käsittääkseni täytyy lain mukaan käyttää nuohoojaa(nämä vakuutus asiat),suurin osa tutuista,kyllä tekee sen itse,kannataa miettiä,jos kuitenkin ottaa sen nuohoojan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 17:48

Meillä nuohooja käy kerran vuodessa, tarkistaa samalla että hormit ja kaikki on ehjää, jos talo esim .palaa niin voi olla vaikea saada vakuutuksesta rahoja.Mieheni nuohoaa itse välillä, riippuu vähän kuinka paljon poltetaan puita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 17:48

Saa sen nuohota itse mutta harvemmin onnistuu ainakaan asuintalon puolelta kovinkaan kummoisesti.
Sauna on kaverin mökillä helppo vetästä joka kesä tuuhealla kuusenoksalla kun putki on vaan pari metriä pitkä ja ihan suora.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 17:51

Nuohous perustuu Suomessa pelastuslakiin. Pelastuslain (22§) mukaan rakennusten tulisijat ja savuhormit on nuohottava sekä ilmanvaihtokanavat ja -laitteistot huollettava ja puhdistettava. Nuohouksen järjestämisestä pelastuslaissa (39§) todetaan, että alueen pelastustoimi päättää nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan.
Alueen pelastustoimi voi:
1) tuottaa nuohouspalvelut itse tai
2) hankkia nuohouspalvelut muulta palvelujen tuottajalta taikka
3) sallia rakennuksen omistajan tai haltijan sopia nuohouksesta palvelujen tuottajan kanssa.
Nuohoojalta vaaditaan nuohoojan ammattitutkinto.

www.pelastustoimi.fi/turvati...tulisijat/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.03.2009 - 17:54

www.nuohoojat.fi/walo1/esivu.php?id=20

Tuon kun luet, niin ehkäpä haluat nuohoojan tekemään sen homman. Se on kotisi turvallisuuden vuoksi parempi niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 19:13

Mökillä vuosikaudet itse "kolaroitu". Täytynee käyttää oikeata nokipoikaa, ainakin kerran...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 19:17

Suosittelen ammattitaitoista nuohoojaa, hänellä on hyvät tykalut siihen nykyään.
Se ei kuitenkaan ole suuri kustannuserä.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 19:58

Käytä ammattinuohoojaa, jos vain saat. Meilläpäin sellainen ihme nähtiin viimeksi
kahdeksan vuotta sitten. Aviomies on nuohonnut itse sekä savupiiput että kaikki viisi tulisijaa; ainakin tietää missä hormit kulkevat, kun on itse kaikki muurannut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 20:50

ei maksa vaivaa.. kannattaa käyttää ammatti-ihmistä, ei ole niin kallista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 22:37

En usko että lain mukaan saisi itse nuohota. Meillä käy kerran vuodessa nuohooja ja se ei paljon maksanut, joten kannattaa kyllä tilata ammattilainen, koska enpä usko että vakuutus korvaa mitään, jos talo palaa. Älä säästä väärässä asiassa. Elämässä on niin paljon muuta turhaa rahan menoa, että ei yksi nuohooja lompakkoon suurta lovea tee:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 08:24

Itse voi nuohota,mutta nuohoojaa käytettävä ainakin pari,tai kolme,kertaa 10 v aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 08:32

Laki määrää kuinka usein on nuohous suoritettava, paras käyttää ammattilaista, tuskin kellään sellaisia työvälineitä edes on joilla asian pystyy hoitamaan. Vakinaisesti asuttavssa kiinteistössä aikaväli on eri kuin osan vuotta käytössä olevassa. Meillä käy nuohooja kerran vuodessa vapaa-ajan asunnolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2009 - 18:24

Vakituisesti asutussa kiinteistössä nuohousvälisuositus on muistaakseni vuoden, vapaa-ajan asunnoissa kolme vuotta. Käytä ihmeessä ammattimiestä, joka osaa nuohouksen lisäksi tarkistaa hormien kunnon muutenkin. Rikkinäiset hormit ovat yksi suurimpia tulipalojen aiheuttajia. Ja nuohooja veloittaa käynnistää tosiaan sen muutaman kympin, joten tämän ei pitäisi muodostua kynnyskysymykseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2009 - 20:31

epäselvyyksien ja turhan vaivan välttämiseksi parasta teettää, ei hinta niin hirveä ole kun vertaat esimerkiksi talon arvoon