Mitenkä joku voi toisesta sanoa että olet "Renttumies" tai "Renttunainen"

Millä oikeudella ihminen nimittelee toisia jotenkin eri luokkiin. Kuka voi sanoa että hän on arvokkaampi kun sie.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2009 - 19:07

Ehkäpä Rentun Ruusu Irwinin esittämänä markkinoi rentun käsitettä. Tämän laulun myötä käsitteestä "renttu" tuli lempeämpi ja suvaitsevampi.

Renttu käsitettiin aiemmin yksilöksi, joka ei tullut omillaan toimeen vaan oli yhteiskunnan reunamilla asusteleva henkilö. Sellainen, joka ei välittänyt voimassa olevista normeista.

Oikeassa olet siinä, ettei meillä ole oikeutta lajitella ja luokitella lähimmäisiä mitenkään.
Mutta se on taas eri juttua se.

Kysyjän kommentti

Kiitti lennu vastauksestasi, se oli hyvin sanottu. Kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.03.2009 - 11:21

Yhden määritelmän mukaan Renttu on:

Renttu on ihminen, joka hyötyy muiden hyväntahtoisuudesta

ja näitähän löytyy

Kysymykseen oikeudesta nimitellä, mikä oikeus yleensä on nimitellä yhtään miksikään oman arvomaailmansa mukaan .... ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 11:23

juuri näin , mutta myöskin , luulen että miehistä, kun puhutaan renttuna, se on niikuin positiivistä, mutta naisena taas nekatiivista..voinkin olla vääräs..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 11:54

siinäpä se:) oikean rentun erottaa.. meilpäin niit on tuol puistonpenkkilöillä muovipussi lähettyvillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.03.2009 - 13:10

Onhan noita renttuja puistikot pullollaan, mutta enpä ole heitä käynyt nimittelemässä. Kun eivät minua häiritse, saavat olla oloissaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 13:26

Kyllä se täälläpäin miehestä on melkein positiivinen ilmaisu; naisesta sitä ei juuri kai käytetäkään. Vähän samaa kuin laivapojassa ja -tytössä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 13:36

Kyllä renttuja on maailma pullollaan, sekä miehiä että naisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 13:43

Ihan helpostihan voi sanoa mitä vain jos oikein kovasti on tarvetta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 21:20

Renttu, halventava sana, rappiolla olevasta,vastuuttomasta, juopottelevasta miehestä:heittiö,hulttio,retkale,retku
Nykysuomen sanakirjan määrittelee mieheksi. Nykyisinhän myös naista sanotaa hyväksi jätkäksi että silleen kaikki muuttuu. Mieskin voi olla nainen ja päinvastoin.Oman ikänsäkin voi jo valita.
Onhan rentun olemassaolo tarpeellinen, jotta muut "oikeat" ihmiset saavat itsellensä lisäarvoa.
Sanoa voi mitä vain mutta samalla paljastaa itsestään jotakin.

Lähteet:
Nykysuomen sanakirja, ja omat lähteet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2009 - 02:13

Ei ole ihan uusi ilmiö tämä rentuksi nimittely, kirjakin julkaistu jo 1800 luvun puolella:

Kaarlo Kustaa (Kalle) Korpela: Renttu-Maija ja hänen elämänsä piirteet.
(Rauma 1899, 2. laajennettu painos 1900, 3. painos Ylijoen nuorisoliitto, Kuortane 1963)

Kaarlo Kustaa (Kalle) Korpela (2. joulukuuta 1859 Kuortane – 19. elokuuta 1928 Kuortane)