Minkälainen on kun joku sanoi mulle että hänellä oli "Pieleksiä" "Pieliksessä"

Saattaa vieläkin nähdä niitä Pohjois-Suomessa, tällä tasolla maata ei ole ollut vuosikymmeniin.

Lisätty: 03.03.2009 - 10:55

Liittyy heinään

Lisätty: 03.03.2009 - 10:57

Ei ole pielessä, ei sinne päinkään.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2009 - 12:47

Nuita tehtiin pentuna kun heinälato oli pieni niin heinän talvisäilö meillä ladon vieressä.Hyvin kestivät kuivana heinät.Heinähaasia pellolla,kuivatettiin heiniä,kun seipäät loppu.Tehtiin haasia.

Kysyjän kommentti

Kyllä oikein vastasit täälläpäin tosiaan kun ei ollut varaa rakentaa heinälatoja niin heinät säilöttiin pieleksiin, elikkä siihen aikaan noin 40-vuotta sitten, toisaalta isännillä olisi ollut metsääkin mutta jostain kumman syystä ei rakennuspuita sieltä otettu, eihän harva heinälato hirsistä olisi ollut kallis, oisko sitten rakennustaito puuttunut.
Kiitos vastauksestasi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.03.2009 - 10:54

no jos noita on jossain olemassa niin en tiedäkkä, mutta oisin veikannut , että on jokin asia pielessä...

Lisätty: 03.03.2009 - 13:17

aivan ihanii nämä murresanat..ja ihanaa , kun niitä kysytte, oppii vanhakin , kunpa vielä ne muistais..kun paikkakunnilla liikkuu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 11:01

pieles= kahden tai useamman pystypuun väliin tehty pitkänomainen heinien, olkien viljan , lehdeksien tai turpeiden säilytyskasa.
Itäsuomalaista perua.

Pieleksiä pieliksessä. Pielis peitettynä mm. kuusen oksilla.

Etelä Pohjanmaalla niitä sanottiin nimellä haasio.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 13:31

Liittyy varmaan Lappiin... eli alppilainen käsite. Oulun korkeudelle saakka tunnen sanasto aika hyvin mutta tuo on outo sana. Haasio on jo tuttu käsite.

Lisätty: 03.03.2009 - 13:32

sorry.. lappilainen...