-Tavallaan, niinku, totanoin, niinku... ja loppukiekaisu: nykynuorten (naisten) puheitseilmaisua?

Avainsanat: mikähän taas kategoria...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.03.2009 - 08:00

Noita jatkuvasti toistuvia täytesanoja jankuttamalla opitaan perinteisen jäkätyksen jalo taito

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.03.2009 - 23:17

En oo pysyny enää pitkää aikaa tossa nuorten ilmaisussa mukana.Hyvin paljon tuntuu toistavan vaa samoja juttuja.Kyl se näkyy onnistuvan pojiltakin.Totta on että sopivaa kategoriaa ei meinaa aina oiken löytää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 23:30

Naisetko vain tota, niinkuin puhuvat huolimattomasti?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 23:38

tottakai

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 23:46

Noita täytesanoja monet viljelevät ahkerasta eikä se rajoitu nuoriin eikä naisiin.

Enemmän minua kuitenkin häiritsee englanninkielestä suomenkieleen tullut asioiden selittäminen sä-passiivia käyttämällä:
Mika Häkkinen "Kun sä ajat formulaa, niin sä et voi..."
Suvi Koponen: "Jos sä olet mallimaailmassa, niin sun täytyy tajuta tän alan realiteetit. Sun täytyy tietää, että sä joudut paiskii töitä, jos sä aiot pärjätä."

Esimerkiksi Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa pari kolme ammattitanssijaa selitti suhdettaan tanssimiseeseen sä-passiivia käyttämällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 01:01

Tiijäksää...
Voi ei.
Ihguu.
Kyl mää oon huoannu että se on ihan pissis....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 08:35

Tuo kertoo siitä että ihmisellä ilmaisuvaikeuksia myös muuten, eli täytyy änkyttää ja käyttää täytesanoja. kun puhe ei suju. Kaunis suomen kieli muunnetaan tosi rumaksi, on kaikenkarvasita puolikielistä puhumassa ja kirjoittamassa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 09:04

Suomen murteet unohtuu, kun nuoret haluavat samaistua toisiin ja käyttää tätä "muotikieltä" se on surullista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 09:53

Ei ole pelkästään nuorten naisten tapa.
Kun kuuntelee nhl-pelaajien juttuja on monella joka lauseessa sana "tota"
Tästä ex-kiekkoilija Jari Kurri oli paras/pahin esimerkki.
Myös amerikkalaiset välisanat, tyyliin "you know" kuullostavat täällä naurettavilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.03.2009 - 10:27

Se on suomen kielen raiskausta. Kaikilla on joku sana tai lause jota käyttävät jatkuvasti puheessa niin sanotusti korosteena. Kuulostelkaapas omaa puhettanne, tai kysykää läheisiltänne. Ja vielä noita ennemmin kuuntelee kuin sitä ainaista v.....n jauhamista. Näinköhän taas vastaukseni poistetaan, kun mainitsin tuon v:n.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 10:55

Moni käyttää sanoja "tota noin"jatkuvasti ja se ärsyttää tosi pahasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 13:46

Kielen huolto ei taida pelata,välillä todella harmittavaa kuuneltavaa,en ole huomannut tätä vaivaa ainoastaan naisilla olevaksi,taitaa vaivata myös miehiä.