Onko Suomessa taksikyyti kallista ?

Minä tänään laskin että täällä taksilla matkustaminen maksaa 2 euroa kilometri.
Linja-autolla kilometrin hinnaksi tulee 17 senttiä.
(Kyseessä oli samanpituinen matka)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.03.2009 - 17:29

kyllä se hintoihinsa tulee:

Perusmaksu
Perusmaksuna saadaan periä enintään 5,00
euroa, jos kuljetus alkaa muina arkipäivinä
kuin lauantaisin kello 6:n ja 20:n välisenä aikana
tai lauantaisin, kirkkolain (1054/1993) 4
luvun 3 §:n mukaisten juhlapäivien, vapunpäivän
ja itsenäisyyspäivän aattona kello 6:n
ja 16:sta välisenä aikana. Muina aikoina perusmaksu
on enintään 7,70 euroa.
4 §
Ajomatkamaksu
Ajomatkamaksu, joka määräytyy ajomatkan
pituuden ja matkustajien henkilölukumäärän
perusteella, jaetaan neljään taksaluokkaan
seuraavasti:
Taksaluokka I:
(1—2 henkilöä) ....................... 1,30 €/km
Taksaluokka II:
(3—4 henkilöä) ....................... 1,56 €/km
Taksaluokka III:
(5—6 henkilöä) ....................... 1,69 €/km
Taksaluokka IV:
(yli 6 henkilöä) ....................... 1,82 €/km

(Valtioneuvoston asetus taksiliikenteen kuluttajahinnoista Annettu Helsingissä 25 päivänä kesäkuuta 2008)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 01.03.2009 - 17:44

Kallista on köyhän kukkarolle, niin kuin sanonta kuuluu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 17:47

kyllä pidän kanssa sitä kalliina...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 17:53

Muihin maihin verrattuna taksikyyti Suomessa on kallista, kuten valperi jo edellä kertoikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 18:35

Niin harvoin kun taksia tulee käytettyä niin ei oo kallista. Julkisilla se on aina vähä toisenlaista matkustamista. Ja jos vuoden päivät olis ilman omaa autoo niin kyllä sillä kuussa sais niitä taksimatkoja. Kaikki on niin suhteellista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 18:41

Kyllä sitä melko kalliina voidaan pitää verrattuna esim moneen keskieuroopan maahan tai vaikka kanariaan.

Lähteet:
Oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 20:00

Yksin matkustaessa kyllä mutta porukalla saunailtaan, asemalle, kaupunkiin yleensä bussia halvempaa.
Bussin minimitaksa ei ole koskaan 17 senttiä.
Kertamaksu esimerkiksi lahdessa on 2.90 euroa, menet sitten 100 metriä tai kuus kilometriä.

Lähteet:
Oma kokemus pitkin suomea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 20:18

on.. maksoin joku pari vuotta sitten helsingissä 5km matkasta joku 12e.. ja turku-helsinki junalla on samanhintanen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 20:26

onhan se kallista - toisaalta, jos tarvitset turvallisen kyydin, ei sille löydy hintaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 21:24

On se kallista. Kuljetin kanin pieneläinklinikalle taksilla. Menomatka oli n. 10 € ja takaisin täsmälleen samaa reittiä ja samana päivänä maksoi alle 10. Matkaa kertyi n. 1,2 km. Luulisin. En katsonut matkamittaria vaan kania. :P

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 01:04

On. Mutta tarvittaessa halpa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 09:18

Onneksi ei tarvitse useinkaan käyttää. Tarpeen vaatiessa on pakko ja on se kallista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2009 - 10:25

En pidä hintaa kalliina,turvallista ja varmaa kyytiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2009 - 16:43

on aivan tarpeeksi kallista. eipä tahdo olla rahaa taksilla ajeluun. viimeksi viime keväänä kun oli omat pyöreät juhlana. mutta siien oli sillon hyvä syy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.03.2009 - 20:55

ainakin meillä Itä- Suomessa on 5e alku maksu ja taksa on jotain 1,30e km suunnilleen