Voiko kierukkaa pitää yli 5 vuotta?Onko kokemuksia ja millaisia?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.03.2009 - 11:18

Gynekologi joskus sanonut mulle (kun e-kierukka oli ollut noin 7v.), et ei se niin tarkkaa ole sen kanssa, vieras esine kuin vierasesine, ehkäisee sen määräajan jälkeenkin. Mutta jos asia askarruttaa, niin kannattanee ottaa yhteyttä gynekologiin ja keskustella asiasta tarkemmin, nämä kaikki tällaiset asiat ovat niin yksilökohtaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.03.2009 - 11:10

Silloin aikanani Laitatin viidenvuoden kierukan,en voinut pitää ,kun kolme vuotta selkäni ei sitä sietänyt.Kyllä kai se täytyy vaihtaa,kun viisi vuotta on mennyt umpeen,en tietenkään voi olla varma,mut epäilen et sen vaikutus teho heikkenis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.03.2009 - 11:47

Itselläni oli kolme vuotta, ja se oli todellakin viedä henkeni. Olinkin sille allerginen. Mutta ne jotka sitä sietää, voivat pitää sen määräajan. Minulle ainakin sanottiin, että on vaihdettava ajallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 15:42

Tietääkseni siinä on vaihtoväli.Kysele asiaa vaikka terveyskeskuksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 21:33

En suosittele. Epävirallisesti on tiedossa, että kierukka voi aiheuttaa tulehduksia ja kasvaimiakin. 5 vuotta on ehdottomasti liian pitkä aika pitää yhtä ja samaa vierasesinettä sisuksissaan.

Btw, kai tiedät mitä kierukka aiheuttaa? Se estää jo hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohdunseinämään. Teknisesti se ei siis olekaan ehkäisyväline, vaan jotain vallan muuta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 22:26

Hormonikierukkaa et voi pitää kun vain enintään määräajan. Kierukka voi myös liikkua, jolloin sen sijaintia tulisi tarkkailla gynekologilla, voi aiheuttaa kiputiloja ja myöhemmin poistaminen voi olla hankalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2009 - 18:40

kerukkaa minulla ei ole ollut. tyttärelläni oli hormoonikierukka kun se postettiin niin kohdunulkopuolinen raskaus. siksi raskaus piti keskeyttää. ilmeni kovina vuotoina. itselläni on nyt sterilisaatio. se tehtiin kun 40 vuotiaana. mutta synnytin vielä smalla kerralla silloin lapsen ja sen jälkeen tehtiin tämä sterilisaatio. mutta ei enää lapsia toivossa. kun päätin niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2009 - 10:58

Mulle juuri laitettiin viiden vuoden kierukka, mutta lääkäri sanoi laittaessaan että virallisestikin teho on ainakin 6 vuotta ja epävirallisesti 10 vuotta. Kymmenellä vuodella kuulemma testattu sen pitävyys.