Yläkerran naapuri häiritsee elämäämme. Isännöitsijä ei ota kantaa, naapuri ei avaa minulle ovea. Mitäs seuraavaksi, poliisit??

Mitta alkaa olla täpösen täysi jokapäiväistä hyppimistä, pomppimista, rappukäytävässä norsulauman tavoin kulkemista, tavaroiden pudottelua milloin mihinkin vuorokauden aikaan. Minullakin vuokranmaksajana lienee oikeus kotirauhaan???

Lisätty: 03.03.2009 - 20:03

Laitetaanpa lisää selvennystä, koska taatusti joku kuvittelee, että olen tiukkapipoinen vanhapiika, joka stetoskoopin kanssa kuuntelee naapuruston toimia. Viime lauantaina yläkerran nuoriherra (yläasteella) lähti luistelemaan. Lätkämailan varsi lauloi varsin miellyttävän serenadin, kun se kolahti jokaikiseen kaiteen pinnaan. Sitten ehtoommalla alkoi todenteolla tapahtumaan. Puoli kahdentoista jälkeen illalla vedettiin puukengät jalassa tasakäpälää ja kaiketi keilapallo pudotettiin lattiaan sillä seurauksella, että kattovalostamme poksahti lamppu ja kaksi taulua pasahti lattialle. Ihan kivaa. Sanooko joku tällaista touhua "normaaliksi" asumisääneksi?? Minä en ainakaan, ei myöskään perheeni.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.03.2009 - 22:05

En menisi itse valittamaan henk.koht. Kirjaa kaikki seikkaperäiseti ylös ja sitä mukaa ilmoita isännöitsijälle. Maksat vuokran, joten sullakin ostettuja oikeuksia. Kysy kuluttajasuojaneuvojalta, ehkä osaa neuvoa oikean ihmisen luo, jos isännöitsijä ei reagoi. Ja kerro se myös isännöitsijälle!

Kysyjän kommentti

Valitsin sinun vastauksesi parhaaksi!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.03.2009 - 11:24

Itse sinne ei pidä mennä missään tapauksessa,jos häiriöt tapahtuu öy aikaan sillon poliisit paikalle ehdottomasti,poliisi kirjaa tapauksen,tapaukset,sit keräät talostasi nimilistan meillä riittää4nimeä,ei ne muutkaan kai kuuroja ole,sinun pitää kirjata tahtuma aika tarkasti ylös,sitten on pakko isännöitsijänkin ottaa kantaa ja häirikkö ulos.Olemme itse käyneet tämän läpi ,meillä oli yksityinen kapakka alakerran pojalla,vaivan näköä se vaatii ,mut meillä ainankin kannatti.Puheli soitoista isännöitsijälle ei ollut mitään apua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 14:02

Pidä kirjaa kahden viikon ajan kokemastasi häiriöstä. Kirjoita isännöitsijälle kirje, jossa vaadit, että asialle tehdään jotain. Pyydä kirjeeseen kaikilta muilta häiriön kokeneilta asukkailta allekirjoitus. Itse olen saanut tällä toiminnalla häädön häiritsevälle naapurille. .Huom. ! Osakaskin voidaan häätää omasta asunnostaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 15:43

Häiriökäyttäytymisilmoitus,jossa on muutaman naapurinkin nimet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 16:32

Valitusta ei voi tehdä, jos nämä häiriöt johtuvat elämisen äänistä. Minkäs sille sitten voi, jos tavara vahingossa tippuu lattialle? Isännöitsijä ei voi esim. rajoittaa kuinka usein ja millä joukolla siellä rappukäytävässä saa kulkea. Jos yläkerrassa asuu esim. lapsia, saattaa hyppimistä, pomppimista ja tanssahtelua olla luvassa vielä pitkän aikaa. Ja minkäs sille sitten tekee? Köyttää lapset tuoliin? Noh, onko vika äänieristyksessä vai kenties alakerran asukilla liian tarkka kuulo?

Lisätty: 01.03.2009 - 18:29

Vielä piti lisätä, että meillä oli entisessä asunnossa sellainen alakerran naapuri (tai oikeastaan hänen poikaystävä), joka perjantaisin huume/viinapäissään kävi ovellamme uhkailemassa. Meiltä ei mitään kolinaa, lujaa musiikkia tai muita mölyjä tullut. Isännöitsijä ei tehnyt mitään, vaikka eräänkin kerran alakerran herra kävi hajottamassa meidän ulko-oven lasin. (Emme edes olleet silloin kotona, mutta naapurit kertoivat...) Menimme poliisille, kun hän tarpeeksi monta kertaa oli uhannut "tulla kaveraiden kanssa hiljentämään meidät" (poikamme oli tuolloin 6 päivää vanha), tai "kirveen kanssa ovesta läpi". Poliisi ei tehnyt mitään, sanoi vaan että luultavasti herra vaan entisestään ärsyyntyisi ja uhkailisi lisää. Loppujen lopuksi en enää kestänyt asua pienen vauvan kanssa pelossa, milloin hän aineissaan taas kuulisi omiaan.. Muutimme siis pois.

Tämä tarina vain esimerkki siitä, että poliisi tuskin tekee mitään, jollei laitontauhkailua tai muuta tuollaista vakavampaa tapahdu. Jos siis silloinkaan.

Lisätty: 02.03.2009 - 08:49

Juhliminen, biletys jne. ovat asiat sitten ihan erikseen. Sain vain käsityksen, että kysyjällä on enemmänkin ongelma se hyppiminen ja tavarat kuin esim. juhlivien nuorten mekastus. Kerrostalot ovat sikäli ongelmallisia, että naapureitaan ei yleensä (vuokra-asunnoissa varsinkaan) voi valita, ja siksi ehkä "herkkäunisten" kannattaisi valita muita asumisen malleja.

Ja mitäs tehtäisiin tilanteessa, jos perheellä sattuu olemaan esim. koliikkivauva, joka huutaa yöt ja päivät... Usein varmastikin kuuluu joka naapuriin. Elämisen ääniä varmastikin nämäkin, eikä millään tavoin kenenkään vika. Laitetaanko valituspaperit kiertämään, jotta saadaan perhe savustettua pihalle?

Toivottavasti naapurirauhanne saadaan setvittyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 20:29

Ite kysyin samansuuntaist kyssärii tuos jokin aika sitten, löytyiskö sieltä sulle apuja?:
www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/5584

Lähteet:
www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/5584

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 21:35

Kyllä voi valituksen tehdä vaikka ne äänet olisivatkin elämisen äänistä. Ei missään lue, että saa elää kerrostalossa kuin sika pellossa. Jo pelkästään sen, että valitat kirjallisesti on riitettävä isännöitsijälle. Hänen on työnsä puolesta pakko puuttua asiaan. Kannattaisi kysyä naapureilta tukea myös. Jos valittajia olisi esim. kaksi tai kolme, isännöitsijä kiinnostuisi varmemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 21:50

Poliisi ei ole oikea paikka, he puuttuvat tuollaiseen äärimmäisen harvoin. Et kerro onko asunnot kaupungin, ason, jonkin muun vuokra-asuntoja vai asutko vaan vuokralla toisen asunnossa? Itse ottaisin yhteyttä asunnon omistajaan. Yleensä hiljaisuus on klo 22-06 ja silloin pitää ihmisille taata yörauha.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 23:30

Joissain taloissa on huono maine metelöimisestä jo sinne muuttaessa, jolloin isännöitsijäkään ei äänistä välitä. Jos asut sattumoisin vahingossa tällaisessa paikassa jossa valitukset ei auta, kannattaa muuttaa rauhallisempaan paikkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 01:10

Kyllä isännöitsijä toimii, kun selkeä ilmoitus toistuvasta häiriöstä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 14:24

Olet jo saanut hyviä neuvoja. Jos ei avata ovea, pääosa häiriösät tapahtuu juuri yläpuolellasi, kirjoita kirje, pudota postiluukusta( itsellesi tietysit kopio). Kopio kirjeestä isännöitsijälle jonka on pakko ottaa kantaa.
Tarkka seloste häiriön tuottamisesta, päiväkirjanmuotoisena ja kaikesta siitä mitä tapahtuu huoneistossa. Rapussa tapahtuva ei ole välttämättä todistettavissa olevaa.
Hoida asia ihan itse, siihen ei kannata muita asukkaita ottaa mukaan, ei ainakaan ensivaiheessa.
Kun asukas saa 3 varoitusta (jos häiriköinti jatkuu ja isännöitsijä joutuu antamaan useamman varoituksen) saa asukas häädön vaikka omistaisi asunnon.
Poliisin saa kustua jos häirköinti on huomattavaa eli esim. huudetaan yöllä eikä alapuolella asuva saa nukutuksi.
Meidän rauhallisessa talossa on ollut 2 samantapaista juttua, toinen sai häädön ja toinen rauhoittui kun isännöitsijä lähetti 1. varoituksen.
Ensimmäisessä tapauksessa 18 vuotiaan nuoren naisen vanhemmat omistivat asunnon ja tieto asiasta meni heille eli asunnon omistajalle niinkuin kuuluukin.
Toinen jäljellä oleva on "tarkkailussa" .

Lisätty: 02.03.2009 - 14:26

Elämisen ääniä on sekä normaaleja että epänormaaleja. Ja ovat häiriötä niinkuin muukin. Mitä tahansa ei ole lupa tehdä kerrostalossa, eli ei esim. perustaa työpajaa pieneen huoneistoon jossa käytetään ansaintatarkoituksessa erilaisia sähköisiä työkaluja jotka pitävät kovaa ääntä. Sellaisestakin on kuultu.