Muistatko vielä mikä oli ensimmäinen lukemasi kirja?

Lisätty: 01.03.2009 - 00:50

Minä luin Suomen Kansan Tietokirjasta miten peruna tuli Suomeen ja kuinka siitä keitettiin viinaa. Kevyempänä vaihtoehtona oli "Jees, punamultaa, sanoi kersantti Ryhmy."

Avainsanat: lapsuus lukeminen elämys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.03.2009 - 00:57

FORESTER, C.S. : Kapteeni Horatio Hornblower

oli ainakin ensimmäinen vanhempien kirjahyllystä pöllitty kirja jonka luin kokonan (salaa). Siitä innostuneena päätin karata merille heti kun jäät lähtevät Suomenlahdelta. Jäät ovat lähteneet monesti sen jälkeen, karkaaminen vaan on vähän viivästynyt

Tätä ennen tietenkin oli aapinen ja muutamia muita serkkutytön koulukirjoja joita lueskelin kun omia ei vielä ollut.

Kysyjän kommentti

Voi veli-vähäviisas! Minäkin luin Hornbloweria ja katsoin Errol Flynniä, joka oli niiiiin ihana Hornblowerina.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.03.2009 - 00:58

Vähän sivua kysymustä mutta mummoni luki minulle Pinoccion jonka opin sitten itsekin.Sitten taisi tulla vanha kunnon Aapinen.

Lähteet:
Lapsuus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 01:06

Se oli Peppi Pitkätossu .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 01:07

Todennäköisesti joku VIISIKKO - kirja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 01:45

raamattu ,aapisen jälkeen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 06:31

Se oli Pekka Töpöhäntä ja vuosi 1962.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 09:01

Kyllä minulla oli aapinen.
Ensimmäinen aapinen jonka näin oli vanhimman veljeni koulukirja ja sen minä ja siskoni leikkelimme salaa pöydänalla, kun siinä oli niin kivoja kuvia. Äidilläni oli sitten kova työ hankkia pojalle uusi aapinen ja en muista miten hän sen sai hankituksi vuosi oli -49.

Pieni tulitikkutyttö oli kertomus, jota äiti luki meille illalla ja se oli niin surullinen että se tuli uniin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 09:11

Ensimmäinen kirjani oli Hanhi munii munan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 09:44

Ihana kysymys Lennu sinulta,sanoisin et ihan kysymysten aatelia.Isäni luki minulle paljon,kun olin lapsi,muistan ainankin Mikki ja pavun varsi,siinähän oli opetus valehtelemisesta,sitten meillä oli Sakari Topeliuksen lukemisia lapsille ,mitä minulle myös luettiin,sieltä muistan ainankin Sini linnun ja Adalmiinan helmen,mutta en kyllä yhtään muista minkä itse luin ensimmäisenä.Myöhemmin sain siskoltani lahjaksi Repekka Räsäsen kirjoittaman Juoniemen kartanon kohtalosta kertovan kirja sarjan,joka on muutamavuosi sitten palautunut koti hyllyyn.Tämä kysymys herätti paljon itkettävän ihania muistoja omasta lapsuudestani,kiitos siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.03.2009 - 11:25

Annan nuoruusvuodet oli ensimmäinen lukemani kirja. Sain sen joululahjaksi ihan nuorena tyttönä. Siitä avautui minulle kirjojen upea ja sisältörikas maailma. Lukuharrastukseni on jatkunut tähän päivään saakka ja tulee jatkumaan edelleen. Olen kirjaston suurkuluttaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 13:29

Ihan itse luettu oikea kirja (eli jossa enemmän tekstiä kuin kuvia) oli Pekka Töpöhäntä koulussa. Mummu antoi sen, kun kouluun meneminen alkoi askarruttamaan mieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 18:14

niinpä aapista täälläkin ja Anni polvaa, mutta mieliin jäänein kirja nuoruudesta oli ANNE Frankin päiväkirja , jonka olenkin lukenut useampaan kertaan eri ikäisenä..niin ja peppi pitkätossu..oi niitä kirjoja kyllä luettu ..en muista mikä oli ihan eka...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 18:38

Taisi olla Neiti Etsivä :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 20:31

en muista oliko eka kirjani varsinaisesti, mutta luin ahkeraan Pikku Noita . . . jotaan.
se on tallella vieläkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 21:34

taisin lukea Anni Polvan "Tiina epäilee JUhaa". On muuten se kirja tallella vieläkin:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 22:12

En muista minkä luin ihan ensimmäisenä, mutta arvaan sen olleen joko Peppi Pitkätossu tai Anni Polvan joku Tiina-kirjoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 14:36

En muista mutta opin lukemaan tosi nuorena. Luin "suoraan" jo monta vuotta ennen kouluun menoani. Ensimmäinen kirja jonka sain oli jokin aapiskirjan tyyppinen ja siitä se lukeminen alkoi ja jatkuu jatkumistaan. Ammatti liittyy myös kirjoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 14:47

Meillä kotona luetiin paljon ja arvosttettiin vanhaa kirjallisuutta.Luin ensimmäisenä kirjana Seitsemän veljestä,jonka kyllä silloin jo osasin melkein ulkoa,kun sitä oli niin paljon minulle luettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 17:31

Kirjasarjan nimi oli Pekka Töpöhäntä, jonka keräsin sitten kokonaan itselleni. Harmi, että on tullut hävitettyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.03.2009 - 00:13

A-I ai N-O no U-I ui:n jälkeen kai joku Satu Sai-kiinalaistytöstä kertova lastenosaston kirja (vaikka poika olenkin). Muistaako joku moista? Nimikin on utuinen muistikuva. Vaikuttava kirja kai oli, taisin lainailla useamman kerran.