Muistatko Kalevalasta säkeitä ulkoa ja mitä Kalevala eepos sinulle merkitsee?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.03.2009 - 00:39

Poikasena pakko-opiskelu tosiaan vieroitti, vaikka samalla melkoinen pätkä jäi ulkomuistiin; nyttemmin arvostus jopa tuohon pakkosyöttöön avartunut; mikään tieto / osaaminen ei ole turhaa, olletikaan kansalliseepoksen alkeet...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.02.2009 - 23:22

Vaka vanha väinämöinen
tietäjä iänikuinen

Kalevala on Suomen kansallisrunoutta, kansan suusta kerätty teos. Arvostan sitä historiallisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 00:19

Kalevala taitaa olla inhotuimpia teoksia, johtuen tankkaavasta opetustavasta. Runoja piti ainakin aiemmin osata ulkoa. Ja siinä sitten menikin lapsi pesuveden mukana.

Kaikilla kansoilla on oma taru- ja perinnekokoelmansa ja kansan suustahan Kalevalan runot on saatu. Mitä nyt Lönnrot itse sepitti lisää saadakseen runot juonellisesti yhteen sidotuksi.

Osaamme varmaan kaikki edes vähäsen Kalevaa ulkoa. Ainakin sen, että "vakaa vanha Väinämöinen laski laulellen vesiä".

Arvostan Kalevalaa osana suomalaista kulttuuria. Ja Kalevalan tunteminen on avannut ainakin minulle Akseli Gallen-Kallelan teoksia. Lapsena katselin järkyttyneenä Aino-triptyykkiä...kaunis neito menee kauhuissaan pakoon vanhaa partasuumiestä ja hänen kurkottavia himokkaita käsiään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 00:36

.....
Emo kielti ampumasta, emo kielti ja epäsi:
"Elä ammu Väinämöistä, kaota kalevalaista!
Väinö on sukua suurta: lankoni sisaren poika.
.....

Kalevalan kuudetta runoa, josta ylläolevat säkeet, opettelin laiskanläksynä ulkoa varmaan yhden lukukauden verran (aina unohtui jotain) , sitten vaihtui opettaja ja kirjat ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 01:11

En muista, luin sen liian nuorena ja teksti oli erittäin vaikea selkoista.
En arvosta Kalevalaa kovin korkealle sillä jutut ovat melko utopistisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 01:44

en muista,eikä merkitse mitään sen kummempaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 06:33

En muista , ja ei ole väliksikään , teksti menee yli hilseen mulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 09:03

En muista ja muistaakseni minun koulussanikaan sitä ei ulkoa tankattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.03.2009 - 11:06

Ulkoa piti opetella, mutta ei jäänyt oppi päähän, kun kiinnostus oli nolla-luokkaa, ja ikäväkseni pitää todeta, että ei se kiinnostus ole vieläkään virinnyt ko. aiheeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 22:13

En muista ulkoa, mutta tarinat ovat tuttuja sillä opettajat pakottivat meidät lukemaan niitä ja tekemään esityksiä, esitelmiä ja muuta sälää Kalevalan pohjalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 14:43

Kauniina runoutena arvostan,vaikka kritisoin kovin sitä tapaa miten vanha tarusto on kirjoittajan tarkoitusperien mukaisesti muuttanut muotoaan.Esim.Louhen tapaus,perimätiedon mukaan,Luohi on vahva Jumalatar,joka on äitien,naisten ja lasten asialla,eikä suinkaan mikään pohjolan paha noita.
Ulkoa osaan joitain pätkiä,mitä kouluun oli opeteltava.