mitä sanoa sairaalle

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.02.2009 - 20:08

Toivotan pikaista paranemista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 28.02.2009 - 20:28

Riippuu paljon sairaudesta. Parantumattomasti sairaalle on vaikea sanoa mitään. Ottaisin vain kädestä kiinni, ja halaisin.
Flunssaiselle tai muulle parantuvalle sanoisin, että koitahan parantua, että pääset taas normaalielämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 20:43

Jos ohimenevää, voi sanoa parane pian. Jos sairaus kestää lopun ikää, voi kysellä vointia ja olla iloinen jos kipuja ei ole. Tärkeintä on jutella kaikista arkipäiväisistä ja hauskoistakin sattumuksista. Ne kantaa sairaita eteenpäin, he huomaavat ettei elämä ole pysähtynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 20:57

Taisi nuo ajatukseni minäolense sanoakin, niin se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 22:23

sano: 0len lähelläsi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 23:44

Mahdoton vastata tietämättä millainen sairaus ja muutakin tietoa pitäisi olla. Sairaus tiloja kuin on laidasta laitaan.
tavanomaisia ja vakavia, parannettavia ja parantumattomia.
Mutta asiaan, kaikella kunnioituksella kysymystäsi kohtaan, on aina otettava huomioon sairaan ihmisen persoonalliset puolet, empatiaa ja sellaisia lohtulauseita mitä potilas tahtoisi kuulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 00:55

Minä olen istunut sairaan vuoteen äärellä ja odottanut mistä hän haluaa puhua. Kyllä se tilanne sitten siitä lähtee itsekseen käyntiin ja sanatkin löytyvät.

Joskus olen vain istunut hiljaa ja silitellyt sairaan kättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 07:03

Lohduttaa ja tukea, voi niitä ajatuksia viedä myös pois siitä sairaudesta ja puhua muista asioista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 09:15

Tämä asia on niin henkilöstä kiinni ja siitä miten läheinen ihminen,sairas on. Monesti jo vierellä kulkeminen ja kuunteleminen auttavat. Nuhakuumeessa ja flunssassa olevalle voi toivottaa pikaista paranemista ja paraneehan se parissa viikossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 18:23

jos et keksi mitään sanotavaa, niin ole läsnä ja anna ymmärtää olet vierellä ja sinut saa aina kiinni mihin tahansa vuorokauden aikaan ja kuuntele josko sairas haluaa puhua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 21:04

Riippuu täysin tilanteesta. Ainahan voi vaikka tiedustella, että onko jotain, mitä haluaisit auttajan tekevän toisen sairastaessa. Tai että jäikö joku asia pahasti kesken, minkä toinen voisi sitten saattaa loppuun. Ovatko kotiasiat kunnossa, käykö joku kastelemassa kukkia. Miltä nyt juuri tuntuu, onko sairaalla mielestään sopiva ja riittävä hoito. Haluaisiko jotain hoidollista lisäapua, ehkä tiedustelua viranomaisilta tms.. Elämä sairaallakin on oikeaa elämää, siihenkin voi ottaa osaa monella eri tavoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 22:26

Voit kysyä tarvitseeko hän apua jossain arkipäivän puuhassa ja sitten auttaa häntä. Useimmiten kuunteleminen siinä samalla on tärkeää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 14:19

Sairaalle täytyy ensin varata aikaa,että voi rauhassa ensin jutella,vaikka kevyesti.Kuuntelemalla toista löytää,kyllä itsekin oikeat sanat tilanteeseen ja toisen tarpeisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 22:00

Voi kertoa olevansa pahoillaan toisen sairaudesta ja tarjota oikeaa apua, esim tulla jo kyläänkin sapuskan tai kaffepullan kanssa. Ja sit vain olla olemassa kun toinen tarvitsee. Toisen sairauden puhumisesta aristeleminen ajaa kauas. Jos toinen vakavastikin sairas, puhu asiasta, kysy, älä aristele ja pelkää. Saa itkeäkin jos itkettää. Kunhan on rehellinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.03.2009 - 18:47

no se riippuu sairaudesta. jos on flunssa niin sit olis varmaan hyvä sanoa toivottavasti paranet pian ja jaksamisia. parantumattomasti sairaalle eli jos elin aikaa olis vähän jäljellä, hänelle sanoisin et koita jaksaa ehkä pitäisin kädestä kiinni ja olisin muuten tukena. vaikka vois olla et herkistyisin ja itkisin ja surisin sen ihmisen puolesta. et miksi pitää kärsiä kipuja.