Esi-isäni on hoitanut palovammoja tekemällään 'palovedellä' ja eläinten ähkyä 'ammusvedellä'.Miten ja mistä aineksista lääkkeet?

Esi-isä (1811-1986)eli ja toimi kansanparantajana Kainuussa. Kansanperinteen lähdeteoksista en ole löytänyt tietoa, mutta perimätietoa voi olla kansalaisilla.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.02.2009 - 17:31

Kainuun nimiä lääkeille en tarkkaan tunne,mutta palovammojen hoitoon parantajat (1800-luvulla)käyttivät haudetta,jossa oli pajunkuorta ja piharatamoa voisi olla etsimäsi palovesi.Ähkyä on kautta aikojen(niin kauan kuin se on tunnettu)hoidettu hiivalla tai vastaavilla käymisen aiheuttavilla aineilla,nimi ammusvesi ,voi juontaa siitä.Mutta aivan kuten sanoin,en tunne hyvin kainuun lääke nimistöä.

Kysyjän kommentti

Asiallinen ja tietoa sisältävä vastaus, toisin kuin eräillä, joilla ei ollut muuta sanottavaa kuin osoittaa kysymyksen vuosiluvun virhe. Virhe oli, mutta ei vaikuttanut kysyttävään asiaan. Kiva, että halusit vastata kysymykseeni. Jatkan asian tutkimista haastatellen ihmisiä, joiden sukua on asunut esi-isäni 'vaikutuspiirissä'. Kiitos ja hyvää jatkoa, terv. Haavikko

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 28.02.2009 - 16:50

175 vuotias esi-isä. Ohhoh.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 18:11

Olen kuullut et palovammoja on ennen hoidettu hevose urealla,liekkö pitää paikkansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 18:14

Puolisoni on pientilalta lähtöisin ja hän rupesi kertomaan laveasti eläintenhoitajan toimista ennen vanhaan. Ähkyä hoidettiin pistämällä reikä lehmän turvonneeseen kylkeen ja lääkkeenä juotettiin nähtävästi jotain salpietarisuolaa ja pellavansiemenien liotusvettä.

Palovammoista hän ei tiennyt. Ja luultavasti eteläpohjalainen sanasto on erilainen.

Karmealta tuntuvat nämä hoitomuodot, mutta eläimiä hoidettiin parhaan kyvyn mukaan. Elikot olivat ainoa tulonlähde ja eläinlääkäreitä oli harvassa. Joskus ei ollut edes varaa pyytää eläinlääkäriä taloon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 20:46

Jos tuon todellisen esi-isin poistumisesta on vain reilut parikymmentä vuotta lienee asiakirjat ja rohtoreseptit vielä sukusi hallussa. Kysele suoraan heiltä.
Tekisi mieli kysyä minkä ikäinen itse olet?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 21:19

Kyllä vielä nykyäänkin lehmän kupeelle tehdään reikä, jos puhaltuu. Pajunkuoressa on kipua lievittäviä aineosia, olen kuullut käytettävän myös hevosten jalkavaivoihin aikoinaan.