yhteys tuntuu pätkivän! miten todella selviän hautauskuluistani työttömänä? haluaisin toimia parhaalla mahd. tavalla. neuvoja kts!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.02.2009 - 22:48

Siinä vaiheessa kun maallinen vaellukseni päättyy en ole murehtimassa kustannuksia.
Tarkoitatko edes omaa loppuasi?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 27.02.2009 - 21:51

Omista hautauskuluistasi ei tarvitse huolehtia sinun. Ne maksut jäävät perikunnalle, tai yhteiskunnalle. Sosiaalitoimisto maksaa pakolliset kulut, jos perikunnallakaan ei ole varoja.

Lisätty: 27.02.2009 - 21:53

Jos nyt aivan välttämättä haluat hoitaa hautajaisesi kuntoon etukäteen, on sinun saatava lottovoitto tai alettava säästämään. Ei siihen muita keinoja ole. Tai testamenttaa ruumiisi tutkimustarkoituksiin, niin hoitavat sinut ilman maksua hautaan. Ne eivät vaan ole sellaiset, joita ehkä toivoit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 22:45

Kyllä meilläpäin jotkut vanhat ukot ovat itse nikkaroineet oman arkkunsakin. Alentaa kustannuksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 22:49

Kissanaisen vastaus vastaa hyvin kysymykseesi. Mikäli ongelmia, käänny paikkakuntasi sosiaalitoimiston puoleen, sieltä pitäisi apua löytyä.
Myös seurakunnalta kannattaa kysellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 22:59

Jos joudut kustantamaan jonkun toisen henkilön hautajaisia on siinä monta mahdollisuutta ja hintaa. Tärkeää on tietää onko kyseessä tuhkaus tai arkkuhautaus. Tuhkaaminen tulee halvemmaksi ja on myös vainajaa kunnioittavaa jos hän ei ole ollut eläissään sitä vstaan. Tuhkatessa arkku voi olla edullinen, sehän poltetaan ja tuhkan voi säilyttää krematoriassa lainauurnassa kunne se haetaan itselle sopivana ajankohtana.Uurnassa oleva tuhka lasketaan vaikka mereen ja palautetaan uurna krematorioon ja se ei maksa mitään.
Muistotilaisuushan on krematoriossa jossa arkku on näkösällä ja joku pitää puheen. Hautauslaki on muutama vuosi sitten täysin muuttunut.Nyt eivät hautaustoimistot yksin markkinoilla rahasta vaan itse voi paljolti vaikuttaa kustannuksiin ja hautaamisessa on monia mahdollisuuksia . Myös sosiaalivirasto osallistuu kustannuksiin, jopa matkoihin ja hautajaisasuusi, olen kuullut sellaista tapahtuneen.

Lisätty: 27.02.2009 - 23:15

Tietääkseni on nykyisin ekologisia pahviarkkuja jotka vallan mainiosti sopivat polttohautaamiseen. Tuhkatessa ei tarvitse myöskään hautapaikkaa jos ei halua uurnalle ostaa paikkaa jostain hautausmaalta. Tuhkan voi sirottaa myös yhteiseen muistolehtoon. Ei siis tarvitse mitään hautapaikkaa eikä kiveä. Kukkiakin voi olla yksi kimppu. Vaatimattomuus on kaunista.Siis vaihtoehtoja on monia. Rohkeasti vain asioita hoitamaan, kaikki järjestyy. Otan osaa. Kysy lisää jos vielä jokin asia on mielen päällä.

Lisätty: 28.02.2009 - 16:07

Vainajan arkkukuljetuksenkin sairaalasta krematorioon voi tehdä ilman kallista hautaustoimiston ruumisautoa.
Otapa tarkemmin selvää Vapaa-ajattelija liitosta, se on Helsingin Kalliossa ja kait on netissäkin. Ennenvanhaan, ennen kaupallista rahastusbisnestä, arkku kuljetettiin vaikka kuorma-auton lavalla,peräkärryssä tai hevosella eikä se ollut mitään halveeramista. Nytkin voi kuljetuksen tehdä itse, eipä niistä paljon puhuta kun kaikki vain rahastaa.

Lähteet:
Omat tiedot +Vapaa-ajattelija liitto, sieltä saat tietoja lisää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 00:47

Järjestän tässä juuri erään henkilön hautajaisia. Apu löytyy kyllä, kun kysyy . Yllä hyviä vihjeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 16:04

älä sinä sitä murehdi.. kukaan ei ole vielä jäänyt hautaamatta:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 20:36

niin - jopa kuolemassa joutuu maksamaan maltaita. jos ilmaisen hautauksen haluat, testamenttaa kroppas tieteelliseen tutkimukseen / opetustyöhön.