Osaat sä uida? Entä riittääkö taitosi / kuntosi kokoisesi tajuttoman rantaan tuomiseen uintiotteella?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.02.2009 - 13:53

osaan ja pitäisi riittää

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.02.2009 - 12:44

Osaan uida hyvin, mutta sitä en tiedä riittääkö kuntoni ja voimani em. tehtävään, mutta uskoisin , ihmiseltä löytyy uskomattomia voimavaroja hädän hetkellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 13:28

Osaan kyllä uida mutta tuohon mainitsemaasi tehtävään en kyllä pystyisi. Paitsi, ehkä juuri niin hädän hetkellä, kuin mainitsitkin, maarit3.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 13:36

Kyllähän tässä jotenkin räpiköidään.Tajuttoman rantaantuonti onkin sitten toinen asia.Riippuu matkasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 13:42

olen jopa yhden henkilön sukeltanut ilman apulaitteita pohjasta,vietiin ampulansilla sairaalaan sai happea ja pystyi puhumaan ambulanssi miesten kanssa mutta kuoli myöhemmin sairaalassa,,liikaa typpeä veressä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 13:57

Uida osan ja oon pirun kova kahlaamaan. En kykenisi pelastamaan hukkuvaa ihmistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 14:51

osaan kyllä uida, mutta nykyisin , kun en enään niin terässä, en usko että saisin ainakaan kaukaa rannalta tuotua, mutta toisaaltas, kun olin ensiapukurssilla ja teki heikkoo ne kuvat kaiken maailman kolaireista, paloista ym..( eukko meinas pyörtyy),,niin sanoi kurssin vetäjä, että MINÄ voin olla se joka ensin toimii...ja pelastaa, kun ihminen hädässä saa uskomattomia voimia..joten en tiedä, enkä kyllä haluais tietääkkään..siis joutua sellaseen tilanteeseen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 14:52

Osaan uida ja taitokin on,peruskunto kyllä huonossa jamassa tättähetkellä,mutta sisulla siitä selviäisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.02.2009 - 15:18

Jaksan hyvin uida pitkiäkin matkoja, joten uskaltaisin ainakin yrittää sitä tajuttoman rantaan tuomista. Toivon kuitenkin, etten joudu sellaiseen tilanteeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 16:24

On tullut tuota tajuttoman kuljettamista joskus treenailtua, joten onnistuisi kyllä. Olen myös suorittanut uimavalvojilta vaadittavan pelastusuinnin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 16:39

Oli täällä juttua niistä uimamaistereista joku aika sitten. Ite suoritin sellasen kun olin 13v än vieläkinsiihen näyttöön kuului toi hengenpelastuspuolikin ja onnistui ainakin silloin vaikka ite olin alle 40kg ja se tekotajuton (meidän uimamaikka) jotain päälle 80kg.

Enköhän vieläkin pärjäisi kokoisteni kanssa kunhan ei tarvitse kilometritolkulla hinailla.

(sinä kesänä kun olin taksiveneessä narupoikana, sukeltelin useammankin kerran noita mereentippuneita kännikkäitä, kuului vähän niinku työnkuvaa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 16:44

uin ihan riittävästi ja pelastushomma selviää vasta hädän hetkellä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 18:21

Pari näyttöä tuosta taidosta ja pystymisestä takavuosilta on. Eiköhän tuo tiukan paikan tullen onnistuisi vieläkin (toivottavasti ei tarvitse kokeilla).

Lähteet:
v

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 18:21

Jaksaisin raahata ehkä lapsen rannalle (alle 50 kg) mutta aikuisen pelastamiseen tarvitsisi jo enemmän apua. Tilanne tulee niin äkkiä että tapauksessa tulisi toimittua vaistomaisesti, pahimmassa tapauksessa molemmat voi hukkua. Onneksi virallisilla uimarannoilla on ainakin pelastusrengas. Uimakunto on tällä hetkellä vain kohtuullinen tai välttävä. Hengenpelastuksessa taitavimmat osaavat elvyttää jo uidessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 18:23

hädintuskin ite pysyn pinnalla jos jalat yltää maahan.. en koskaan ui syvemmällä. Kyllä minust ei ole hukkuvalle apua, sorry

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 19:34

Osaan uida ja mielestäni ihan hyvinkin. Uskoisin myös, että tajuttoman rantaan tuominen onnistuisi. Ainakin jos matka ei olisi ihan mahdottoman pitkä, mutta eiköhän sitä sisuakin sitten löytyisi ihan eri tavalla kuin tässä koneen äärellä ollessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 23:25

Olen pelastanut 2 ihmistä hukkumiselta,nämä eivät olleet tajuttomia,toisella kertaa oli kova aallokko vastassa,itse olin pyörtyä kun päästiin rantaan,enää en pystyisi tähän suoritukseen toivottavati ei ikinä tarviiskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 08:09

Tuota nuorena harjoteltiin,tosin kaikki oli eläviä.Nykyisin voisi olla tiukka paikka,mutta eiköhän siitä selviäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 21:25

Kyllä osaan uida hyvin, kävin aikoinani uimakantidaatin suorituksen siinä oli mm. hengenpelastusta ja kaikkea muutakin mitä siihen liittyy.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 23:23

Pysyn pinnalla pitkiäkin matkoja, tuo ruhon raahaaminen mukana tietysti riippuu matkan pituudesta. Kurssi on käyty kun oli nuorena rantalla kesätöissä, lähinnä tosin kioskissa mutta silti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 23:25

Osaan uida, mutten kovin hyvin. Arvelen, että tajuton on helpompi pelastaa kuin tajuissaan oleva panikoitsija. Sitä en tiedä jaksaisinko roudata hänet rantaan. Varmaankin, jos olisi pakko. Joskus ihminen saa ihan ihmeesti lisävoimia.