miten naisten vaihdevuodet alkavat?. millaisia vaivoja ilmenee?onko ylmääräiset vuodot normaalia vielä viisikymppisenä?

ole kysynyt ystäviltäni mutta en ole saanut selkeää vastausta vielä tähän.

Lisätty: 26.02.2009 - 17:51

liittyvätkö väli vuodot vaihdevuosi vaivoihin? minulla on ollut kaksiviikoa valiä ku oli niukat kuukautiset jotka kesti jonkun aikaa. ja nyt taas ilmeni. ja nämä on kaikki tapahtuneet tässä helmikuussa. kuitenkin tämä on hormonaalista. kun minulla ei yleensä ole tällaisia vuotoja.

Avainsanat: naisten vaihdevuodet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2009 - 17:58

Naisten vaihdevuodet alkavat noin 45–55-vuotiaana. Tällöin munasarjojen estrogeenin tuotanto loppuu, jonka seurauksena kuukautiset ja hedelmällisyys lakkaavat. Kuten murrosikä ja muut ikäkaudet, myös vaihdevuodet kuuluvat yhtenä oleellisena osana naisen elämään. Terveydestä huolehtiminen tulee entistä ajankohtaisemmaksi estrogeenin tuotannon hiipuessa. Tämä puolestaan alistaa sydän- ja verisuonitauteihin.

Parasta käydä gynekologilla, koska voi olla myös kysymys muusta kuin vaihdevuosista.
Syöpä tms.
Noista linkeistä löydät ensihätään tietoa:

www.laaketietokeskus.fi/page...age_id=222
www.poliklinikka.fi/?page=75...id=6311104
www.kookas.fi/articles/read/1587
www.vaihdevuodet.com/kysy.asp

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.02.2009 - 17:40

Tähän kysymykseen ei oikein taida halukkaita olla vastaamaan. mutta jos joku anonyymi vaikka vois kertoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.02.2009 - 17:57

Se on niin yksilöllinen asia, että mitään perussääntöä ei ole siihen vaivaan. Kukin kokee ne eri tavalla. Mutta sen verran tiedän, että vuotoja voi olla parin viikon välein, voi olla muutama kuukausi väliä, ja sitten taas olla vuotoa. Mutta parhaiten saisit selvyyden menemällä paikkakuntasi terveydenhoitajan, sairaanhoitajan tai lääkärin juttusille. Vaihdevuodet on sellaiset vuodet, että kaikki on mahdollista. Hiki virtaa odottamattomissa tilanteissa, ärtyneisyyttä esiintyy mielialoissa ja kaikkea muuta mukavaa. Koeta kestää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 21:47

Vaikka en nainen olekkaan ,niin voin sanoa,että hulluiksi menee ja siitä on oma kokemus, voi teitä naisii, menkää hakee apuu enenkuin on liian myöhäistä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 22:42

Vaikka en ole vielä vaihdevuosi-ikäinen voin kertoa, että vuoto vaihtelee suurestikin aivan kuin teininä, koska elimistö hakee uutta hormonaalista tilaa. Näin kertovat lääkärit. Erityyppiset tunnemyrskyt ja tuntemukset voivat olla vahvoja , kuten mm. tietyn ruoan himo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 08:12

Ne alkavat hiipuen ja kaikki naiset ovat yksilöitä,joten vaihdevuien vaivat tai vaivattomuudetkin ovat yksillöllisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 08:21

Ensimmäinen oire kun tajuat mun pitää saada oma elämä,ja tiuskit ukolle mä olen elänyt täällä muiden ehtoilla,nyt pitää saada jotain omaa.Hittoako tuo ukko touhuaa,minä kyllä lähden tästä muualle asumaan,siis tähän suuntaan.Sitten aina hiottaa,vaikka makais sohvalla niin hiki pisaroi ohimolla.Tässä vähän alkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 11:42

kyllä kk epäsäännöllisyys ja runsaat vuodot voivat kuulua ensioireisiin ja usein kuuluukin. Ja myös yölliset lämpöaallot. Usein kk voivat jäädä poiskin joksikin aikaa ja tulla sitten taas kerran pari.