Joku sanoo että on uskovainen ihminen

onko hän sitten parempi ihminen kuin ns. ei uskovainen mutta ihan kunnollinen ja elämänarvoja kunnioittava.

Avainsanat: luokitellaanko ihmisiä jotenkin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2009 - 12:37

Ei uskovaisuus tee mielestäni ketään paremmaksi, mutta minulle sana uskovainen tuo mielikuvan rauhallista, tasaista elämää viettävästä henkilöstä, joka elää oppiensa mukaan. Monesti olen joutunut rakentamani mielikuvan vuoksi pettymään, kun huomaakin etteivät olekaan sen rehellisempiä, raittiimpia ja reippaampia kuin muut. Kiihkouskovaiset ovatkin sitten ihan omaa luokkaansa ja he ovat mielestäni ahdasmielisyydessään lähinnä pelottavia.

Kysyjän kommentti

Vastauksesi oli hyvin perusteltu, kitos ja hyvää kevään jatkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.02.2009 - 10:27

Minä en ole ns. kristillinen uskovainen enemmänkin angnostikko, mutta uskon että joku korkeampi voima johon uskoa niin ihmiset saavat itselleen tukea hädän hetkellä ja päivittäiseen elämäänsä. itse en koe siitä huonommuuden tunnetta vaikka en uskovainen olekaan. joskus fanaatikot saa minut raivoihin , nuorena tehty syntiä vaikka miten paljon ja sitten hurahdetaan uskoon ja ollaan niin tuomitsevia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 10:29

kyllä ovat ihan yhtä hyviä ihmisiä nekin jotka eivät ole niin kovin uskovaisia, tai minun tutut ovat ainakin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 11:06

Ei ole olen nähnyt tässä elämän varrella sitä sun tätä,ateisdit ihan yhtä kivoja,kuin uskovaiset.En viitsi solvata tässä uskovaisiakaan,vaikka aihetta olisi,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 11:14

Ihmisen teot ratkaisevat onko hän hyvä ja epäitsekäs.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 11:23

Brittiläinen antropologi Maurice Blochin mukaan uskonnot ovat ihmisen mielikuvituksen tuote. Ihminen on ainut uskontoa harjoittava eläin, koska eläimistä ainoana ihmisellä on riittävästi mielikuvitusta. Mielikuvitus on todennäköisesti kehittynyt ennen uskontoa, koska uskonto vaatii kyvyn kuvitella jotain, mikä ei ole läsnä hetkessä. Myös usko siihen, että elämä voisi jatkua kuoleman jälkeen, vaatii todella paljon mielikuvitusta.
fi.wikipedia.org/wiki/Uskonto

Mutta jos joku uskonnon avulla saa avun esim. viina-, huume- tai muuhun riippuvuuteensa, niin onhan se hyvä asia.

Itse en kuulu mihinkään lahkoon enkä kirkkokuntaan, siis olen pakana.
Mutta moraaliton en ole kuitenkaan ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 11:26

uskolla voi siirtää vuoria,,mutta uskovainen ei voi yleensä hyväksyä ei uskovia,ajatelkaa onko hän parempi ihminen mutta älkää kysykö häneltä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.02.2009 - 11:29

Uskovat ja ei uskovat ovat ihmisiä. Heidän tekonsa tekee heistä hyviä tai huonoja. Uskovat ei vät siis ole sen parempia kuin ei uskovatkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 14:49

Suullaan tekee uskovainenkin syntiä niinkuin uskotonkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 16:34

Jokainen ihminen uskoo johonkin, on se sitten itseensä tai johonkin suurempaan. Jokaisella on oikeus valita uskonsa kohde, ei se tee heistä sen kummempia ihmisiä kuin meistä muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 16:53

Tekisi mielini kysyä,että mihin uskova,mutta olkoon.Kaikissa uskonnoissa opetetaan hyvyytä ja oikeuden mukaisuutta.Myös uskonnottomille koulussa elämänkatsomustieteessä samoja asioita.Moraalista ja asenteesta se on kiinni ei voi kukaan olla toista parempi uskonnosta johtuen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.02.2009 - 19:01

kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 19:13

Tässä on nyt puhuttu uskovaisista ja olen tajuamassa että puhe on Jumalaan uskovista uskovaisista. Uskovaisia ovat ateistitkin kyllä hekin johonkin uskovat vaikka siihen, että ensivuonnakin on joulu.

Kirkolliset juhlat kyllä kaikille kelpaavat vietettäviksi, kun vapaapäivän saavat. Tuliskohan enempi uskovaisia jos vaikka tehtäs liitoissa sellainen sopimus, että jos ei kuulu kirkkoon eikä usko Jumalaan ei kirkollisina juhlapäivinäkään saa vapaapäiviä, vain uskovat saavat.

Mutta tasavertaisia ihmisiä me ollaan. Onhan syntiä luokitella ihmiset eri kasteihin.

Lähteet:
mutu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 19:19

Uskovaisissa ihmisissä on mielestäni monenlaisia ihmisiä, osa hyviä, osa vähemmän hyviä. Samoin on muissakin ihmisissä. Teot ratkaisevat, ei se mihin uskoo. (Tai on uskomatta)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 20:03

nosusa kertoi asian aika lähelle minun mielipidettä,mutta lisäisin siihen vielä suomessa olevista uskon lahkoista ne jotka tyrkyttämällä tyrkyttävät uskoa niin heille pitäis jonkun kertoa että he ymmärtäisivät, etteivät he kiusaisi täällä varsinkin puolisonsa menettäneitä ja muutenkin suuressa surussa olevia ihmisiä aivan kuin olisi juuri heidän vika kun esim,sumani saapui thaimaan rannalle.(olen ajanut muutaman ns.uskovaisen rajusti ulos mummoni luota tälläisen tilanteen vuoksi) sanoisinpa että nykyisin häivyn kyllä uskovaisten läheltä kuin olen ns.sutkien kanssa missään tekemisissä.(jos mie olisin "uskovainen" en kertois sitä kenellekkään.)

Lisätty: 26.02.2009 - 20:06

oli pakko korjata tekstiä ,uudesti kun tuli liian rumaa sellaista,nyt sitä on vähän siistitty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 22:25

Kyllä minä voin sanoo,että olen tietyllälailla uskovainen, mutta se ei ole minulle mikään pakote tehdä vain tiettyjä asioita. Käyn täällä kirkossa aina kun sopii ja siellä on hyvä olla se hetki. Sitten kun olen muualla ja pidän hauskaa niin pidän, mutta uskovaisuus ei ole mikään pakko mielle! Ja eiköhän kaikki meistä ole jollekin uskovainen, vaikka oli se mikä tahansa. Mielestäni siitä ei tarvitse pitää suurta numeroa vaan elää omaa elämää ja uskoa siihen minkä näkee parhaakseen!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 01:46

Olipa uskovainen vai ei, riippuu toisen ihmisen kunnioituksesta ja teoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2009 - 08:43

Uskovainen ihminen uskoo jumalaan. Asiaan liittyy koko joukko moraaliin liittyviä asioita.

Lisätty: 27.02.2009 - 08:44

Uskoa esiintty tosi monenlaista nykyään, erilaisia omituisia lahkoja, niitä en ymmärrä. Ovat enemmänkin elämänkatsomusoppeja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 00:00

Minä olen sitä mieltä, että se uskovainen tarkoittaa vain sitä, että ko. henkilö uskoo Jumalaan. Sitä se ainakin minun kielenkäytössäni tarkoittaa.

Se ei siis tarkoita sitä, että olisi parempi/huonompi kuin muut ihmiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.03.2009 - 10:02

paremmuus/huonommus, hyvyys on ihan siitä kiinni minkä arvomaailman mukaan mitataan tai arvostellaan