mitä tehdä kun olen tosi huonoissa väleissä perheeni kanssa? oletan ja pelkään, että isäni ja 2 sisartani yrittävät huijata minua

perinnönjako on kesken ja minulle ei aiota antaa mitään isovanhempieni jättämästä perinnöstä/tavaroista. voiko lain mukaan ahneet sukulaiset jättää yhden lapsen pois kuvioista ( 3 tytärtä, jotka oikeutettuja perintöön)? tilanne on uskomaton ja olen siitä kärsinyt jo 2.5 v. tavaroita on jo jaettu, mutta minua ei ole huomioitu. kehen otan yhteyttä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.02.2009 - 09:17

Sanoit isovanhemmat,jos sinun vanhemmat vielä elää he ovat perillisiä,sekä heidän velje,siskot.Siitä lähdetään perinnön jaossa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.02.2009 - 22:51

Tuolla faktaa:
www.lakiopas.com/lakitietoa/...innonjako/
www.laki24.fi/pepe-perinnonjako.html

Lakiosuus on kaikilla rintaperillisillä, jos joku rintaperillinen vaikka olisi suljettu testamentilla pois, niin lakiosuuden saa kuitenkin.
Mutta varmaan kaikilla osapuolilla olisi helpompaa jos pystyisi ennen virkavallan apuun kutsumista neuvotella ja sopia.
Perintöasiat kaikkien ikävämpiä selvitellä. Tuomariin ota yhteyttä, mutta on myös mahdollista että joudut maksamaan oikeuskuluista, ellet ole oikealla asialla. Etköhän ole vasta isäsi jälkeen seuraava perimisjärjestyksessä, jos on kyse isovanhemmistasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 23:08

voisitko jotenkin saada neuvoteltua kyseistein henkilöiden kanssa , vaikka yksitellen, ..siinä kun yhdessä voisette siten jaata niitä perintöjä..ilman mitään riitoja..neuvotelkaa, puhukaa, pitää yhteyttä.sovitkaa , jne,,.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 00:20

Ei muuta kun ammattilaisten puheille, ainakin näissä perintöasioissa. Ja miksei muutenkin jos perheen suhteet huonot. Kuka tietää vaikka ne siitä paranesivat kun solmut aukee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 00:54

Juridiikka apuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 07:19

Eikös tämä isä ole ensisijainen perijä ja hän voi jakaa perintöään kuten haluaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 08:47

Mielestäni isä on se varsinainen perijä. Hän voi sitten jakaa edelleen mielensä mukaan. Saatan olla väärässäkin. Paras kysyä juristilta.

Lisätty: 25.02.2009 - 10:14

Vaateita ei voi esittää kun ei ole perillinen kun on kyse isovanhemmista. Isovanhempien lapset ovat perillisiä. Näin se vaan on mutta kun joku poistuu tästä elämästä, perillisiä tai niiksi haluavia ilmaantuu kummasti vaikka olisivat olleet aiemmin täysin näkymättömiä! Ei myöskään kannata riidella sukulaistensa kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 09:49

Jos isäsi on antanut vanhemmiltaan perimästä tai muusta omaisuudestaan
arvokkaita tavaroita osalle lapsistaan, selvitä, onko kyse lahjasta (huomaa lahjaverosäädökset) vaiko ennakkoperinnöstä, jolloin sisartesi saamien tavaroiden
arvo otetaan huomioon isäsi/äitisi jälkeen tehtävässä perinnönjaossa.
Sinun kyllä kannattaa kysyä heti neuvoa juristilta. jos tavarat ovat arvokkaita. Jos niillä
on lähinnä muistoarvoa, ei kannata lähteä käräjöimään. Pidä silti puolesi. Vaadi ainakin lakiosan määrä, joka on puolet siitä, mikä osuutesi olisi tasajaossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 10:40

Ota yhteyttä Oikeusaputoimistoon,ei sinua voi jättää välistä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 19:17

Koita saada välisi kuntoon perheesi kanssa. Kateus vie kalatkin vedestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2009 - 21:16

Isä perii omat vanhempansa, jos omaisuutta jaetaan Isän toimesta lasten kesken se tulee tulkita ennakkoperinnöksi tai lahjaksi. Näin voidaan kyllä tehdä mutta isän/äidin kuollessa ennakkoperintönä annetut vähennetään saajan perintöosuudesta, ja lahjana annetut verotetaan kovimman mukaan.

Ehkä kannattaisi ensiksi kysyä minkälaisesta omaisuudesta on kyse, ennenkuin jättää haasteen.