Oletkos turisti- tai muilla matkoillasi havainnut kansallisuuksissa eroavuuksia (ystävällisyys, rehellisyys, aitous, kielitaito)?

Ei ole tarkoirus testata rasismiamme.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.02.2009 - 15:12

Kyllä se metsä vastaa niin kuin sinne huutaa, eli saa sitä ihmisten hyvät puolet esille olemalla ystävällinen ja vaikka elekielellä yrittämällä. Yleistäen voi sanoa, että ranskalaiset ja saksalaiset ovat sisäänpäin lämpiäviä eniten. Mutta maassa maan tavalla niin hyvä tulee.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 23.02.2009 - 13:10

Välimeren tuntumassa ystävällisempiä kuin täällä pohjolassa, epärehellisyyttä en ole havainnut (tai sitten olen tollo), vähän haluavat olla mielin kielin, ei siis täysin aitoja, ja kielitaito yhtä heikko kuin meillä pohjoismaalaisilla vanhoilla ihmisillä (kouluja käymättömillä).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 13:24

Kyllä olen, useita matkoja tehneenä useihin eri maihin niin välttelen ainakin Suomalaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 13:41

Lyhyillä turistimatkoilla (viikko-kaksi) ei saa oikeata kuvaa, sillä rahastahan siinä on kyse paljolti.
Sen kyllä huomaa että mitä etelämmäksi Euroopassa mennään, sitä avoimempia ihmiset ovat.
On tullut asuttua muuallakin kuin Suomessa ja matkustellut olen paljon, muutenkin kuin rantalomamatkoilla yms.
En muista mitään ikävää kokeneeni, aina olen tullut kohdelluksi ihmisenä. Täytyy vähän tutkailla millainen fiilis missäkin maassa on. En pidä siitä että tuppaudutaan, sitä tapaa Espanjassa eniten.
Suhtaudun itse ennakkoluulottomasti ihmisiin ja eri maihin, paljolti siksi että jo alle kaksikymmpisenä olen halunnut kokea eri maita ja nimeomaan työssä ollen ja opiskellen.
Kielitaitoa riittää kyllä joka maassa.

Lisätty: 23.02.2009 - 15:06

Palvelualttiudelle antaa arvoa, sitähän Suomessa puuttuu niiltä joilla sitä luulisi olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 13:58

Äkkisestään tulee mieleen Italia: taskuvarkaita, epäkohteliaita, itseensä ja työmääräänsä kyllästyneitä tarjoilijoita(Venetsia). Manner-Espanjassa mukavia ja avuliaita ihmisiä. Thaimaassa tosi ystävällisiä ja palveluhenkisiä. Itävallassa nopeaa, hyvää palvelua ja ystävällisiä ihmisiä, kohteliaita ovat myös. Arabimaissa, toisissa on tyrkyttäviä ja hieman epärehellisiä kauppiaita, joissakin todella mukavia ihmisiä. Kokemukset eri kulttuureista ovat suurimmalta osin positiivisia ja joka maassa missä olen ollut englanti ja elekieli on riittänyt hyvin, puolin ja toisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 14:00

Vierailen sisareni luona, muutaman kerran vuodessa, Saksassa ja siellä törmää monesti kansalaisiin jotka puhuvat vain ja ainoastaan omaa äidinkieltään.. tämä tietysti tuntuu itselleni oudolle (Suomi = kaksikielinen maa + useimmat opiskelevat ns. C-kielenä englantia)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 14:05

Olen havainnut että huonosti ossoovat esim Suomea ja Savvoo tuolla mualimalla. Tuntuuvat enempi sanovan, että "hautuu juttu", kuten "Mandi Kakkinen" tuolla NeweNyrkissä. Kalle Kustaa Korkin ja Pekka Lipposen seikkailuissa 40-talet.

Lähteet:
yle.fi/elavaarkisto/?s=s&...amp;a=3386 , www.mikkeli.fi/fi/kirjasto/o...nsikk3.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 14:05

britit on ärsyttäviä !!!!!!!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 14:17

Kulttuureissa eroavaisuuksia, ihmiset ovat ihmisiä missä kolkassa tahansa. Kaikenlaisia mahtuu pallolle taapertamaan.
Kaikki elämme saman taivaan alla, toiset vain eri horisontissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 14:20

Kokemusta ei ole ,kuin itänaapureista kovin ovat koppavaa sakkia,se on jämpti näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 23.02.2009 - 14:54

Sitä kokee matkailussa lähes joka maailman kolkassa, jokaisella on oma kulttuurinsa, joten tavat ovat erilaiset. Aasiassa päin ihmiset hymyilevät ja ovat ystävällisiä, kun taas pohjoismaissa on hieman kylmempää porukkaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 17:48

Ihmisissä ja kulttuureissa on suuriakin eroja eri puolella maailmaa.
Olen samaa mieltä joidenkin vastaajien kanssa siitä, että mitä etelämmäksi mennään, sitä avoimempia ihmiset ovat. Samalla tavoin huomaa eron mm. palvelukulttuurissa, se on jotakin joka suomalaisilta lähes tyystin puuttuu.
Kielitaito vaihtelee maa maalta, nuoremmat osaavat paremmin kieliä kuin vanhempi väki. Aivan vastaavaahan meillä on täällä Suomessakin.
Mutta, aivan kuten Arnipoppa edellä vastasi, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Se pätee ympäri maailmaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 18:56

minä olen vähän sellainen kauhukakara,,hyvin on kaikki suhtauttuneet eri puolilla maailmaa missä olen asunut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 19:30

Tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta pikku esimerkkejä. Kreikka on yksi ystävällisimmistä paikoista ja kuinka he käyttäytyvät turistia kohtaan! Espanja jossa nyt olen ja täälläkin on kansalaisuuksia hyvin monia ja niistä hindut on vaikeimpia täällä. Aito paikallinen kansa eili kanarialaiset ovat hyvin ystävällisiä ja heillä ei ole espajalaisien kanssa mitään tekemistä, koska espanja vain miehittää näitä saaria. Sitten mennäänkin sinne Suomen naapuriin ,eli Viroon, jossa valitettavasti ei arvosteta kuin rahaa jota suomalaiset tuovat ja ne ajat jolloin oli suuret ryyppyreissut, niin neuvostoliittoon, kiun viroonkin on vaikuttanut hyvin paljon negatiivisesti ! Nykyään nuo hamstraus keikat viinan haku matkat on Virolaisille naurun aihe ja siitä ei pidetä.Englantilaiset on toinen ryhmä Virossa jotka eivät ole suosioissa, koska ovat niin suurisuisia humalassa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 20:15

jokaisessa maassa on omat tavat...mutta niihän ne ovat täällä kotimaassakin, ainakin turkulaissii haukutaan jne...mutta kyllä olen joka maassa saanut hyvää ja avuliasta palvelua...mutta myöskin hotelihuone ryöstettiin mallorcalla...ja eroja tietty on joka maassa, jo kultuurit ym..ne tekevät, joka on kylläkin hyvä, ois se kauheaa jos joka maas ois kaikki samanlaissia...ois tylsää niih...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 20:17

Mie oon tykänny tuol Kanarian eri saaril, siit palvelualttiudesta, useimmil ei kylläkään ole se enklanti hallus, mut yrittäävät kovasti kaikin maholisin keinoin, piirtämäl, viittomal, jne. Sveitsis sit taas melko sama juttu (no siit on vuosii, ei voi verrata), mielellään sitä saksaa, ja vaikkapa italiaakin, mut esim. kaupois/polliisit ei sitä englantii jutellunna, sumsummaarum, ystävällisyys ja rehellisyys oukki doukki, aitous on ?, kielitaito; yritys hyvä10...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 23:35

Kyllä joka suuntaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 08:23

Chicagossa yllätyin kun musta mies linjaautoasemalla puhui suomea,toinen mustamies yllätti avuliaisuudellaan,eikä pöllinä mitään oli tosi ystävällinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 12:52

Vaikka suomalaisia haukutaan tuppisuiksi, niin on niitä tuppisuita monissa muissakin kansalaisuuksissa. Kulttuurieroja toki on, englantilaiset puhua pälpättävät koko ajan, afrikkalaiset eivät pahemmin aikatautuista piittaa ja tulevat ihan kiinni nahkaan, joka voi olla kamalaa sille joka ei ole siihen tottunut. Olen törmäillyt sekä rehellisiin että epärehellisiin ihmisiin, tämäkin on persoonakysymys. Kielitaidoltaan useissa maissa ei olla yhtään edellä suomalaisia, jotkut osaa jotkut ei. Useammissa Keski-Euroopan maissa tulisi paremmin toimeen saksalla kuin englannilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 13:11

ranskalaiset (mustat) miehet pettää.......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 15:12

Thaimaalaiset ovat tosi ystävällisiä ja se tuntuu olevat myös aitoa. Yhtään myrtsinaamaa ei näkyny 1,5 kk aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 16:35

Olin matkustellut vain euroopassa ja kyllä joitain eroja huomaa.Esim.Sveitsiläiset ovat kovin suvaitsematonta sakkia ja kovin paremmuuden tuntoisia muihin nähden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 17:35

Onhan noille stereotyypeille jotain pohjaa ihan käytännössäkin havaittu. Saksassa tahtoo ne kaikki säännöt kiristää päätä...ja niitä valvovat tiukkapipot. Kiinalaiset ovat niin kohteliaita, ettei niistä tiedä, mitä mieltä he ovat mistään. Los Angelesissa kaikki on kiinni lompakon paksuudesta, Espanjassa moni asia tapahtuu vasta mañana, jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 14:35

valitettavasti olen törmännyt, mutta ei kohdistu onneks omaan nilkkaan. esim. thaimaassa olen huomannut että ruotsalaiset ja venäläiset saavat ihan eri kohtelun,kuin esim. suomalaiset..hinnat eri tasoisia, palvelu erilaista, hymy ei ole ehkä niin aitoa.. läheltä seurannut muutamia tilanteita, mutta niissä tapauksissa on saanut turisti syyttää ihan itseään. asenne ratkaisee monessakin asiassa.