Käytätkö / käytitkö murrettasi työelämässä? Myöskö mahdollisissa kirjallisissa tuotoksissasi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.02.2009 - 04:15

inhoan kaikkia murteita

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.02.2009 - 00:55

Riippuen paljon tilanteesta.Työkavereiden kanssa kyllä mutta vieraiden kanssa en jos ei vahingossa lipsahtanut.
Kirjallinen tuotos täytyy jotenkin liittyä murteelliseen ilmaisuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 04:55

Välttelen käyttämästä tätä rumaa Turun murretta kaikissa tilanteissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 07:27

Juu ilmanmuuta omalla murteella puhuin potilaille,Mut koskaan en sortunut sinutteluun,ennenkuin vanhus oli sitä itse pyytänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 08:03

Oli käytettävä kun muuta ei osannutt,tai oli saanut koulusta tarpeekseen ei vittinyt enää opetella jotain kirja kieltä,kun muutti tänne ihmisren ilmoille,sieltä korvesta kuten täällä sanovat.murteella on pärjännyt ihan hyvin,tänne saakka,ja tästäeteenkin päin.Kirjallisista tuotoksista ei voi sanoa nekin päin mäntyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 08:04

Paha käyttää kun ei ole. Työkavereiden kanssa kyllä 'huolimatonta' kieltä, mutta kirjalliset menee Setälän mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 09:06

En käytä murretta. Olen kotoisin aika murrepuhtaalta alueelta ja kotonani käyetttiin kirjakietlä. Toki vanhaa murteellista keiltä taidan , sanoja tulee mieleen, mutta työssäni on käytettävä kirjakieltä jota kaikki ymmärtävät.
Samaa koskee kirjallisia tuotteita, ne on oltava kirjakieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 11:01

Minusta on kiva kuulla murteita ja arvailla mistä murrealueelta puhuja on. Olen asunut monella paikkakunnalla ja jotain on tarttunut puheeseen joka paikasta. Olen puheessani puolivillainen. En puhu puhtaasti mitään murretta.

Yritän kirjoittaa ainakin viranomaisille kirjakieltä, mutta Setälän opit ovat osin unohtuneet. Varsinkin ne pilkkusäännöt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 11:12

en tietoisesti käytä ja olen niin kauan ollut pohjanmaalta pois, että se on automaattisesti jäänyt puheesta pois mutta joitakin sanoja on jotka sen aina paljastaa muille.. vähän aikaa keksusteltuamme joku kysyy aina jotta : ookko pohjalaane

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.02.2009 - 12:14

Käytän täysin sekakieltä puhuessani. Sekoituksessa vilisee kirjakieli, slangi, karjalan murre, jopa savo. Samoin oli töissä puhuessa, mutta kirjalliset jutut tietysti kirjakielellä. Täällä napsussa käytän sekakieltä, vaikka tää onkin tavallaan kirjallista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:18

Työtehtävissä muuntaudun asiakkaan kielen / puheen mukaan, jos hän esim. "lättyyttää savoo" käytän omaa murrettani (e-p:n) Mutta yleensä käytän kirjakieltä.
Varsinaisia kirjallisia tuotoksia ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:52

Puhun Turun murteella,mutta kirjoitan kieliopillisesti oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 23.02.2009 - 15:00

Voi ei, toivottavasti en puhu! taidan kyllä syyllistyä siihen, työkirjeet hoidan kyllä ihan kirjakielellä, enkä turun murteella ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 19:22

Yleensä puhun vain murteella, mutta yritän kirjoittaa paremmalla kielellä, liekkö hienostelua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 20:33

puhun kyl , ja häppeen ainakin keskisuomessa, kun eivät he etes ain ymmärrä mitä puhun ja kirjoitankin, kuten olette huomanneet, yritän täs kaikkeni funtsii miten oikein kirjakielel kirjoitettaa, mut ku ei osaa...se puhe vain on niin pal voimakkaampi , myös tääl napsus..pukkaa ulos txt.iin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 23:44

Kyllä, kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 20:04

Kyllä jossain kirjoituksissa ja jutteluissa on kiva käyttää muretta, sen kyllä olen joskus huomannut kun olen Pohjois-Karjalan murteella puhunut, niin minut on leimattu landepaukuksi, joskus on kiva härnätä eteläsuomalaisia kun he joskus ovat kovin tosikoita. Ei suinkaan kaikki, en yleistä.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 21:56

Käytän tätä sekalaista murretta tääl Napsus ja työkamujen kans jutellessain, mut sitten sitä ihka tavallist suomee muutoin siel muitten asianosasten kans ja myös ain sillee, et miten kukin puhuu miul nii mie vastaan samal tyylil, suomenkieli on mielestäin rikkaus/rikas kieli ja sitä kannattaa joka suuntaan 'vääntää/vientää', näin tää menee/männöö/kulkooo. jne. :))

Lisätty: 24.02.2009 - 21:58

Meinas taas unohtuu yks osio kyssärist: kirjallisis tuotoksis sama, Napsu, tutut, yms. ks, yllä, mut sit työssä ei voi vaan kirjuutella muut kun sitä suomen kirjakieltä ja/tai latinaa pittee sinne pukata...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2009 - 14:42

tilanteen mukaan, mutta työssä ja vapaalla taitaa se murre tulla ihan itestään..joskus kirjottelen murteella, mutta selvempää on jos ei käytä..kun ei kaikki todellakaan tykkää murteista. välillä taitaa tulla sekakieltäkin:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2009 - 01:14

En käytä. Puhun lähes kirjakieltä ja useimmiten teitittelen.