Kun katsot sanomalehden sivuja, kuinka paljon uutisen kuva kertoo esim. sanoissa?

Kertooko hyvä kuva koko uutisen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.02.2009 - 18:30

Kuvan merkitys on suuri siinäkin mielessä, että jonkun tutkimuksen mukaan yli puolesta lehtijutuista luetaan vain otsikko, kuva ja kuvateksti .Ja kahden päivän päästä muistetaan eniten kuvasta (anteeks nyt lähteen olen hukannut).

Kuvalla todella välitetään sanomaa, hyvin tai huonosti -tekijöiden ammattitaidosta sekin on kiinni-

Kysyjän kommentti

Vastauksesi oli hyvä, kyselin tuota kysymystä ihan mielenkiinnolla kun olen ollut pitkään lehdissä töissä kuvien käsittelijänä ja valokuvaajana. Kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.02.2009 - 16:41

Kuva kertoo enemmän kun sata sanaa. Joskus pitää paikkansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 16:59

Jos on hyvä valokuvaaja, niin kuva kertoo tosi paljon. Kuvaa pitää katsoa tarkkaan, että löytää sen kertoman viestin ja tilanteen.

Eihän kuva kerro tilastotietoja ja tilanteen taustaa. Ja kuvia voidaan manipuloida... kriittinen pitää olla uutiskuvienkin suhteen. Mutta hyvä kuva on parempi kuin huono uutisteksti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.02.2009 - 17:15

Joskus taas kuvalla ei ole mitään tekemistä itse uutisen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 17:18

hyvä kuva kertoo enemmän , kuin huono txt...,eli kaiken ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 17:25

Mutta paljon on uutisia, ettei kuvia tarvitse esim. paistinpannu puhui yksityisasunnossa tai palokunta pelasti kissan puusta. Näitä pieniä jokapäiväisiä juttuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 18:50

Kyllä kuvalla pystytään vaikuttamaan tosi paljon jutun tehoon. Säväyttävä kuva jo itsessään pysäyttää lukijan jutun ääreen ja moni pelkän kuvan katsonut 'luulee' lukeneensa jutun, vaikka todellisuudessa muistaa vain siitä kuvasta muodostuneen mielikuvuan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 19:17

Kertoo se jotain mutta ei lätkämatsin lopputulosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 19:18

kuvalla yritetään saada ihmiset ostamaan lehti,välttämättä sillä ei ole uutisarvoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 20:00

Tämä on tämmöinen ikuisuuskysymys. Kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa tai se voi harhaanjohtaa tai manipuloida ihmistä. Riippuu käyttötarkoituksesta. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 21:20

On hyviä kuvia ja turhaa höpötystä, on myös päinvastaista turhia kuvia ja hyviä juttuja. Sitten vielä kaikkea siltä väliltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 21:50

Vällillä on kuvia mitkä ei liity mitenkään asiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 22:04

Joskus kertoo, useimmiten ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 23:06

Kyllä Otsikko ja kuva yhdessä herättää mielenkiintoa lukea teksti mikäli kyseinen asia yleensäkään kiinnostaa.Usein etusivun kuva lyhyellä tekstillä kertoo enemmin kuin sisäsivun luhut toisto.Tämä useimmiten iltapäivälehdissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 08:32

Olen huomannut sen tosiasian ,että nykyisin käytetään kuvamanipulaatiota niin paljon kuin keretään kuva siihen sitten jutun tynkä ja kun olet lukenut sen jutun tekeleen huomaat,se kuva ja juttu ei vastanneet toisiaan,eli kuvalla tehtiiin muka näyttävä juttu ,kirjoitus jäi torsoksi.Kuva kertoo enemmän kuin tuha sanaa,sanottiin meilläpäin,yhä pitää paikkansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 11:16

kyllä kuva kartoo paljon.. toimii ehkä virikkeenä lukea juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 15:25

Kuvalla saadaan lukijat ostamaan lehti, jossa ei sitten muuta olekaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 17:29

Kyllä kuva voi vaikuttaa suuresti,ainakin saa aikaan pysähdyksen jolloin luen jutun.Vetoavat lapsen silmät sota tilanteissa saavat aikaan tunne-reaktion ,joskus myös hellyytävät eläimet.