Oletko itse pominut karpaloita suolta.Myö ollaan mieheni kanssa oltu karpalossa.

Viime syksynä oli vettä niin paljon suolla,et sinne ei ollut mitään asiaa.Nyt teen kiisselin osto karpaloista,hyviä ovat nekin,laitan jäisiä mansikoita siihen,kun se on valmista.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.02.2009 - 11:19

Olen ollut monena keväänä karpaloita poimimassa, suolla tai nevalla. Keväisin aurinkoisena päivänä hienoa poimia karpaloita, ja ehtiä ennekuin kurjet syövät kaikki.
Talven jäljiltä maistuvat karpalot paremmilta mielestäni.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,kiva muisto sinulta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.02.2009 - 11:18

Helsingin Pasilassa oli vielä 1950 luvulla suo jossa kasvoi karpaloita, niitä olen poiminut.

Sittemmin suo täytettiin perustamalla siihen kaatopaikka ja nykyään se toimii ratapihana eikä karpaloita ole enää aikohin löytynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.02.2009 - 11:56

Ole kerännyt lukemattomia kertoja. Jo ihan pikkutyttönä kävin serkkupojan kanssa karpalossa keskellä talvea. Mummo lähetti meidät hakemaan suolta kiisselimarjat. Ja mehän haettiin. Lunta ei ollut paljon mittään, niin helppoa oli kerääminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 12:06

Kävin syksyllä karpalossa ja saaliini oli 7 dl. Ne olivat syvällä rahkasammalessa ja hitaita poimia yksitellen koleassa säässä. Tosi on, että keväällä karpalot ovat par`aimmillaan kylmää saatuaan.

Naapurini löysi mahtavan karpalopaikan ja hän kiikuttaa meille tuon tuostakin karpaloita pakkasestaan. Karpaloita meillä syö puolisoni aamuisin ihan siltänään ehkäistäkseen toistuvia virtsatietulehduksia. Hyvin on tämä luonnonlääkitys tepsinyt tänä vuonna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 12:11

1960 luvulla olen poiminut silloin maalla suot vieressä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 12:27

Olen joskus lapsena ollut isän mukana karpaloita keräämässä. Mukavat muistot siitä jäi, mutta ei oo tullu itse aloitettua suollarämpimisharrastusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 15:12

Kyllähän sitä lapsuudessa tuli käytyä karpalossa. Pelkäsin että jos tulee sellanen suon-silmä minne uppoaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 15:54

en ole karpaloita, mutta lakkoja monesti..en kyllä niistäkään pidä erityisesti, johtuu varmaan kun täällä etelässä moisia herkkuja ei ole ollut, mutta kyllä niitä syön jos ovat ruaksi laitettuna, tämä nyt ei sitten mitenkään kuulunutn kusäriin, mutta kun oli kanssa suolla kasvaneet..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 16:02

Kyllä soilla ja jängillä tarpomiseni rajoittuvat hilla- eli suomuurainaikaan,
silloin teemme pitkää päivää. Syksymällä kuljen vain kuivia
tunturirinteitä pitkin huviretkillä.
Muutaman karpalon löydän kyllä joka syksy märästä lähirinteestä, jota ylös kipuan aina mennessäni hakemaan postia maantien varresta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 16:34

niitä ei ole koskaan tullut poimittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.02.2009 - 16:44

olen ähtärin eläinpuistossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 16:54

Karpaloita harvemmin, joskus olen käynyt lakassa jos aikaa riittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 19:52

Kyllä karpaloita poimitaan joka vuosi. Minun lapsuuskotini viereiseltä suolta niitä löytyy.
Nam miten hyvää on karpalokiisseli vaniljakastikkeen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 19:55

en muista :'D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 22:07

Joka syksy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 08:57

Kyllä olen, maalla ihan oman metsän laidalta, pieneltä alueelta jota kutsutiin aroksi siellä päin. Metsäojitukset ovat senkni kuivattaneet, harmi sinänsä.