saako koiralle antaa lenkkimakaraa ja tavallista kotiruokaa? käsitykseni mukaan kotiruuassa on liikaa rasvaa ja suolaa ja ei hyvä?

koira haluaa makkaraa mutta onko hyvä antaa sitä koiralle vai parempi vaihtoehto antaa koiranruokaa eli kaupan purkkiruokaa ja lisäksi kuivaruokaa eli papuja?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.02.2009 - 13:45

Kotiruoka on ok, mutta jotta koira/kissa saa tarvitsemiaan aineita pitää niille syöttää tietysti myös pelkästään niille suunnattua pöperöä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.02.2009 - 02:13

Itse olen antanut makkaraa jonkin verran ja kotiruokaa osaksi koiran ravintoa napujen kera. Näin olen ruokkinut viisi koiraa joista kaikki ovat eläneet terveen elämän ja olleet yli 12-vuotiaita veteraaneja lähtiessään koirien taivaaseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.02.2009 - 07:38

Ei eläimille saisi antaa kotiruokaa, koska siinä on liikaa suolaa ja mausteita koiran elimistölle. Onhan niitä koiran makkaroita. Anna mieluummin niitä. En sanoisi näin muuten, mutta oma lemmikkini sairastui pahaan munuaisvikaan ja jouduttiin lopettamaan. Ja kaikki johtui siitä kun söi kaikkea mitä ihmisetkin. Nimenomaan makkara oli herkkua. Huonotihan siinä sitten kävi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 08:48

Eläimelle vain eläinruokaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 10:55

Niin ,Tällaiseksi on maailma mennyt ! Koirille ei voi syöttää mitenkään niin epäterveellistä ruokaa kuin ihmisille! Nehän saattaavat vaikka sairastua siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 11:43

Kyllä minä syötän koirilleni myös kotiruokaa mut sekoitan sen nappuloiden joukkoon, syövät paremmin ja saavat tarvittavat ainesosat koiranruuasta ja jota kotiruuassa ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 13:29

meil koira saa lusikallisen verran kotiruokaa..jolla se syttyy syömään oman ruokansa. yleensä sille pistän keitettyä riisiä ja koiranruokaa. meillä koira rakasti viinirypäleitä ja söi paljon niitä..mut sitten netistä löysin jonku jutun jossa viinirypäleet on koirille myrkyllisiä..nyt koira ei tahdo enää ymmärtää että mixsei se saa niitä.
ja juu meillä koira saa teelusikallisen kokoisen makkarapalan aina jos syömme makkaraa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.02.2009 - 18:33

ei kylläkään lenkkimakkaraa mut nakkia kyllä

Lähteet:
kina

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 00:22

kyllä kotiruokaa voi antaa, jos vaan ei kovin suolaista ja rasvaista ole, se ei tee hyvää koiralle. Yleensä teen niin, että laitan kotiruokaa koiran nappuloiden sekaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 08:57

Koira tarvitsee rasvaa ,että turkki pysyy kiiltävänä.kotiruoka on hyvää kun vähentää suolan käyttöä se suola ei ole hyväksi ihmisillekkään ,makkaraa voi antaa vähän kerrallaan sen suolan takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 17:30

Koira ei ole kasvissyöjä. Koiralle tulisi antaa sellaista ravintoa mikä on sille luontaista. Joskus voi antaa makkaraakin, muttei joka päivä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 20:27

Kyllähän kotiruoan syötössä jonkin verran säästää koiran ruokintakustannuksissa, en sanoisi täyttä eitä kotiruualle. Jossain määrin koirakin tottuu syömään sitä mitä sille annetaan, joskin sen perusravinto pitäisi koostua lihasta. Kannattaa ajatella terveellä maalaisjärjellä kuinka paljon koira voi syödä suolaista ja mausteista kotiruokaa. Koiralla on oltava jatkuvasti laakea vesiastia saatavilla, jotta se saa huuhdeltua suolan pois elimistöstään jottei sille tulisi munuaisongelmia. Jos koira ei ole ollenkaan tottunut kotiruokaan ja jos sille halutaan antaa sitä, koira täytyy totuttaa siihen hyvin hitaasti, jottei sen vatsa alkaisi myös oireilemaan. Koirathan voidaan saada syömään mitä tahansa, mutta kaikki ei todellakaan ole niille terveellistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:01

Papuja ja muita runsaasti kaasuuntuvia ruokia välttäisin,mutta lempeästi maustettu koti ruoka silloin tällöin on varmasti ok,lekkimakkara vaikka palkinnoksi pienissä määrissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 23:12

Ei koira pelkällä ihmisten ruualla voi elää. Vanhempani "pilasivat" koiransa syöttämällä samaa ruokaa kuin itse söivät ja tuloksena oli tippuvat hampaat, karva lähti, pakki sekaisin jatkuvasti (eli maha oli kuralla koko ajan), koirasta tuli nirsoakin nirsompi, jne... Sitä paitsi ihmisten ruuissa on yllättävän paljon suolaa, mikä ei ole eläimille hyväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 13:39

No tässäkin kyllä on sellanen juttu, että toisten ihmisten ruuassa on enemmän sitä suolaa kuin toisten, ja se kotiruokakaan ei ole läheskään samanlaista joka kodissa, eli sen soveltuvuus koiralle ei ole ihan sama juttu joka kodissa.

Aikoinaan meidän spanieli söi kerran viikossa hernesoppaa muun perheen kanssa, jos muu perhe halusi vaihtelua viikkomenuuseen, niin koiralle piti kuitenkin se hersoppa keittää, muuten seurasi kamala kiukuttelu. Muutamia muitakin yhteisiä ruokia meillä oli koko 14 vuoden ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2009 - 16:51

Silloin kun meillä koiria, niin suurimaksi osaksi ne elelivät samoilla eväillä kuin me muutkin. Kerran pari viikossa tehtiin jotain 'koiran herkkua' erikseen. Hyvin nuo pysyivät viekeinä ja hengissä sen oman aikansa.