milloin pääosa kansanrunoudesta kerättiin?

Avainsanat: kansanrunous

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.02.2009 - 10:29

Sanoisin ylimalkaisesti, että 1800-luvulla. Setä Topelius 1822-1831 ja hänen työtään jatkoi setä Lönnrot Kantelettarella 1829-1831 ja Kalevalalla 1835 ja 1849.

Tämä on kiinnostava aihe, josta on tietoa paljon käytettävissä. Tässä on vain jotain suuntaa antavaa mutu-tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.02.2009 - 10:39

Varsinaisesta kansanrunouden keräämisestä voi puhua vasta silloin kun tiedemiesten huomio oli runoihin kiintynyt, kun he alkoivat niistä etsiä tietoja kansamme muinaisista vaiheista. Daniel Juslenius oli se mies, joka ensimäisenä käänsi yleisempää huomiota suomalaiseen kansanrunouteen.
Väitöskirjassaan »Aboa vetus et nova» (Vanha ja uusi Turku, ilmestyi v. 1700) hän huomauttaa, että talonpojat harjoittivat runoilemista yhtä hyvin kuin oppineet, vaikka heitä ei runoilijoiksi kasvateta, he ovat siksi syntyneet, ja esittää hän tässä sekä muissa kirjoitelmissaan. muutamia kansanrunoja. Jusleniuksen keräämät runot hävisivät tulipalossa, mutta hänen kirjoituksensa innostuttivat monia keräämään ja tutkimaan kaikkea mikä koski Suomen kansan menneisyyttä.
Piiriilääkäri Sakari Topelius jouduttuaan rokotusmatkoilla vv. 1803-04 kiertelemään kyliä aina Pohjois-Savosta Kemijärvelle, alkoi hän kirjoitella muistiin runoja.

www.askokorpela.fi/lukupiiri...o-1910.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.02.2009 - 11:08

Olen ymmärtänyt, että niitä kerätään kaiken aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 11:36

Olen sitä mieltä,kansan runoutta ruvettiin keräämään silloin kun paperi keksittiin ja se jatkuu vieläkin. mutta pää osa varmaan 1900 luvun alkupuolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 09:29

1800-luvun puolivälissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 22:52

Kalevalahan on myös kansanrunoutta. Sen kerääminen taisi mennä melko myöhäiseksi siihen nähden, milloin sen sisältö on kulkenut kansan suussa. Vuosilukua en ala arvaamaan.