Onko ehtoollisviinissä alkoholia?, onko se oikeasti Jeesuksen verta?

Niin vakuuttavasti papit puhuvat ja lapset uskovat, onko jotenkin veri pakastettu aikoinaan. Pitääkö ehtoollisella erikseen pyytää papilta: alkoholitonta, kiitos.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.02.2009 - 18:09

Palvelkaa Herraa iloiten
(lain mukaan kirkolla verovapaus kirkkoviinin osalta)

Ehtoollisviininä yleisimmin käytetyn Alkon Malaga-kirkkoviinin pullottaminen Suomessa on loppunut.
Käytäntö on muuttunut myös siten, että Alko ei enää valvo ehtoollisviinin käyttöä, vaan seurakunnat ovat nykyään tullin valvonnan alaisia verottoman alkoholijuoman käyttäjinä (valmisteverotusasetus 1546/94, 4§).

Sen toisen osan kysmyksestä jätän kommentoimatta

Lähteet:
www.evl.fi/kkh/to/kjmk/opas2...iite2.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.02.2009 - 18:03

Kirkkoviini on vahvaa viiniä. Jotkut moittivatkin että kirkko jakaa rippilapsille alkoholia.

Tai että olisi vaaraksi myös alkoholisteille:
www.kotimaa.fi/index.php?opt...;Itemid=38

Sekä:
Ehtoollisella käytettävä viini on vapautettu alkoholiverosta:
www.uskonnonvapaus.fi/hakusa...viini.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 18:08

Minun seurakunnassani se on vahvaa mustaviinimarjamehua. Tutun ihmisen tekemää.
On liian pitkä perustelu, jos et ole sisäistänyt , mitä veri tarkoittaa kun puhutaan sovituksesta ja uhrista.

Tietääkseni luterilaisen seurakunnan viini on alkoholipitoista, mutta pyydettäessä saa myös alkoholitonta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 18:10

Kyllä se niin vedellä lantattua on että ihan sama vaikka olisi pontikkaa.
Ei sillä kukaan kännejä vedä - ei edes lapset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 18:35

Papit puhuvat kun niiden kuuluu puhua, mutta lapsetkaan eivät usko että se on oikeasti Jeesuksen verta ja et usko sinäkään. Provosoit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 19:08

Vedellä laimennetulta litkulta tuo maistuu ja nykyisin taidetaan kastaa se leipä viiniin, ettei hygieniasyistä enää ryypätä yhteisestä kupista. Eli ei tippa tapa...konkreettisesti ketään tässä tapauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.02.2009 - 19:19

Ei kyllä kukaan järkevä mene sanomaan tosissaan että se on verta. Laihaa viiniä se on. Ei maistu miltään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 19:31

Silloin kun mä sitä vielä myin (opiskeluaikana Alkon leivissä) se oli yksinomaan Malaga viiniä, kohtuullisen tasokastakin, nykyään sen pullottaminen Suomessa on lopetettu ja se ihan seurakunnasta (kirkkoherrasta?) kiinni mitä minkäkin pöydän ääressä on tarjolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 19:43

Miulla on sellanen luulo,että ehtoollis viinistä ois prosentit pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 20:04

Viini edustaa Jeesuksen verta ja siinä on alkoholia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 20:15

Viini on perinteisesti alkoholia, mutta toiseen osioon minun nyt on vastattava, että mistään verestä ei tietenkään ole kysymys, vaan tarina perustuu satuun, kuten koko raamattu, mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja kunnioitan suuresti myös ihmisiä ja heidän vakaumustaan vaikka uskovatkin oikeasti tähän satuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.02.2009 - 20:21

Riippuu ilmeisesti seurakunnasta, kuinka paljon sitä on jouduttu laimentamaan,
onkohan käytetty muuhunkin ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 20:25

On alkoholia ehtoollisviinissä, mutta siinähän suurin piirtein kastetaan vain huulet/suu, joten .... ja se Jeesuksen veri on vertauskuvallinen ... joten ehkäpä kannattaa lukea vielä Raamattua ja Raamatun tulkintojakin...koska Raamatussa on erittäin paljon näitä vertauskuvallisia asioita....joita ei ihan kirjaimmellisesti voi/kannata ottaa.... vaan pitää itse tulkita..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 20:32

Siis mitä ihmettä?? Jos se on viiniä niin eikös se silloin ole viiniä, eikä verta?!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 21:56

Eipä tuo mitään haittaa vaikka olis alkoholiakin, sillä määrä on niin pieni minkä siellä saat!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 22:34

viiniä tai mehua se vaan on. Ylipäätään kuvaus Jeesuksen verestä ja lihasta oli vertaus. Vertaus lunastuksesta jonka Jeesus teki ja jota viini edustaa . Ei missään puhuta oikeasta verestä!Jeesus lunasti verellään ihmiskunnan. Lunastusta muistellaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 23:18

Symboliikkaa alkoholi ja veri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 23:59

Myös alkoholiton vaihtoehto on tarjolla.
Ei rienausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 00:57

kirkon viineissä on nykyisin vielä alkoholia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 08:28

Siellä seurakunnassa kun viimeksi kävin ehtoollisella,käytetään alkoholitonta viiniä,siellä sattui tapaus aikoinaan kun viini sisälsi alkoholia.Pappi ja kanttori joivat kirkkoviinit itse sitten kun tuli ehtoollis pyhä tarjosivat puolukka mehua ehtoolisella, niin käry kävi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 09:50

On siinä alkoholia,mieto viini ja se on kuvaannollisesti Jeesuksen verta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 00:00

jos sinä uskot, että se on jeesuksen verta, niin se on jeesuksen verta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 16:55

Melko monessa seurakunnassa on käytännön syistä siirrytty käyttämään alkoholitonta viiniä. Yleensä kyllä viinissä on alkoholia. Luther opetti, että viini on veri ja leipä on ruumis. Katolilaiset opettaa, että ne muuttuu vereksi ja ruumiiksi ja helluntailaiset pitää yleensä ehtoollista symbolisena muistoateriana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 18:08

Meidän seurakunnassa on rypälemehua, sokeritonta. Maistuu viiniltä, muttei ole alkoholia.

Raamatussa Jeesus sanoi, että tämä on hänen verensä, monen edestä vuodatettu. Tai jotenkin sinne päin. En voi tarkistaa kun ei ole tässä nyt raamattua. Enivei, se tarkoittaa siis kuvaannollisesti Jeesuksen verta ja kaikkea sitä mitä se symbolisoi. Ei Jeesuksen aikaan ollut mitään pakastimia olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 23.02.2009 - 15:34

Kyllä on alkoholia, ja tohon toiseen kysymykseen en edes vastaa.