Mitä mieltä olet,kasvattavatko aikuiset lapsia vai lapset aikuisia,Vai onko se vuorovaikutusta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.02.2009 - 19:59

Kyllä ne muksut taitaa kasvaa vaikka kuinka yrittäis estelläkin välillä, mutta kasvatuksesta kun on puhe niin aikuisten olis syytä kasvattaa lapsia. Välillä kyllä näkee näitä joissa lapset "kasvattaa" , toisin sanoen komenttelee ja pompottelee vanhempiaan ja jopa muita aikuisia. Siinä kohtaa miettii että kyllä on roolit menny pikkusen sekasi.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.02.2009 - 19:49

PÄÄOSIN SUOMESSA EI KUKAAN KASVATA KETÄÄN

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 19:50

Pyritään siihen, että vanhemmat kasvattaa lapsia. Väkisinhän siinä oppii itsekin kaikenmoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 19:53

Olen usein miettinyt, mitä se kasvatus on? Minä olen antanut lapsille ruokaa ja juomaa. Kyllä ne ovat itse kasvaneet. Olen sitä mieltä, että muna on ollut viisaampi kuin kana.

Olemme asuneet maaseudun rauhassa lasten ollessa pieniä. Kasvuympäristö on ollut suotuisa. Minä olen kasvanut aikuiseksi lasten kehityksen myötä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 20:00

Minusta lapset eivät tarvitse kasvatusta vaan ohjausta ja tietyt rajat.Rakkautta.Huomioa.Vuorovaikutus on tärkeää.Se kehittää niin lapsia kuin aikuisia.En ole täysin vapaan kasvatuksen kannaattaja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 20:33

Vanhempien tehtävänä on kasvattaa ja ohjata lapsiaan. Tämän päivän yhteiskunnassa näiden tehtävien rajat tuntuvat hämärtyneen, välillä tuntuu että kasvatustehtävät on jätetty yksinomaan koulujen ja opettajien tehtäväksi. Vanhemmat pääsevät tällä varjolla täysin vetäytymään vastuustaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 20:39

Lapset tarvitsevat kasvatusta ja aikuisten ohjausta elämää varten : ) Mutta kyllä valitettavasti aikuistenkin pitäisi mennä käytöskouluun. Joka päivä kun katsoo lehtiä niin jokaisessa on kauheasti väkivaltaa perheissä, koko perheitä tarvii auttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 20:42

riippuu paljon perheestä.. mutta sanoisin nyt että lapset kasvattavat vanhempia :DD en puhu itsestäni, mutta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 21:20

olen niin "vanhanaikainen" että mielestäni aikuisen on oltava aikuinen ja otettava ohjat käsiinsä. Kokematon lapsi ei vielä osaa elää jos ei joku opeta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 21:40

itse olen kasvattanut lapseni ja ihan kunniallisia kansalaisia ovatkin, mutta kyllä siinä hommassa kasvoi myös itse...sehän on ainutkertaista ja tilanteet lasten iät, toi uusia haasteita...joten kylä vain siinä oppi myös itsekin ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 21:58

Kyllä lapsia pitää vanhempien kasvattaa ja näyttää hyvää esimerkkiä elämän kuviosta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 22:49

Kyllä lapsille rajoja tarvitaan ja välillä ihmettelen ,että onko tosiaan hyväksi lasten saada kaikki haluamansa ääntä vähän korottamalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 23:22

Vanhenpien tulee "kasvattaa"lapsiaan,aina se ei ole helppoa,tiedän mistä puhun,olen tosi ylpeä,että olen neljä poikaa kasvattanut oikeiksi ihmisiksi ja sijoituslapsille myös äitinä antanut neuvot elämään,pohjan josta on helpompi pärjätä,oikeudenmukaisuuden avaimet maailmaan.Jokaisena päivänä kuitenkin lapset(nytkin jo isoina),kasvattavat ,myös minua. Enemmän siitä saa,kuin antaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 01:20

En tiedä kuin on ollut, minä olen ollu pojan kanssa kuin paras kaveri ja meillä on mennyt kaiken aikaa ihan hyvin, olemme kiertäneet Ruotsin maan kilpailu reissuilla ja olen auttanut häntä ja hän vuorostaan minua. Minusta siinä kasvaa kumpikin ja kun vielä ohjaat niinkuin parempia asioita, etkä rillu lapsen nähden niin silloin on kaikki mennyt jotakuinkin hyvin.
Kyllä nyt kun ollaan jo erillään omissamme olleet, niin aina on yhteyden otto puolin ja toisin mukava!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 07:25

Aikuisten kuuluisi kasvataa,mutta välillä tuntuu,ettei kukaan kasvata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 08:38

Mun mielestä lapset kasvaa ilman kasvatusta,eikä aikuisia voi enää kasvattaa.lapsille pitää antaa ohjeita elämää varten ne kasvaa kun ne saa ruokaa,mutta ohjeistus jos jää unholaan lapset on vähän harhateillä,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 10:34

Joskus tuntuu että jo yksivuotias kasvattaa tai ainakin antaa vanhemmilleen asennekasvatusta. Mutta kyllähän se niin on että huudosta huolimatta kaukosäädin ei ole leikkikalu vaan se pysyy pöydällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 12:46

Lapset tarvitsevat rakkautta ja rajoja.
Itsellä ei lapsia, mutta aina lainaksi niitä on saanut sisaruksilta ja kavereilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 00:09

Lapsi opettaa jos vanhemmat ovat hukanneet lapsenomaisuutensa.
Vanhemmat opettavat kulttuurin vaatimiin rajoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 18:49

Meillä kotona kasvatus on aikuisen vastuulla, jotta lapsi tuntisi olonsa turvalliseksi. Tosin lapset myös kasvattavat vanhempiaan samalla. Lasta kun ei voi kasvattaa samalla tavalla kaikissa ikävaiheissa...