Mistä § symboli tulee?

Symbolinen merkitys,merkitykset?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.02.2009 - 17:53

Jotakin tietoa löysin pykälästä eli paragrafista.
Paragrafi(<kreik.), lain, asetuksen, asiakirjan, kirjoituksen tms. osasto tai kappale, joka tavallisesti on merkitty numerolla (tällöin usein pykälä). Pykälän merkki on §, alkuaan S latinan sanasta sectio, osasto.

Lähteet:
tietosanakirja Facta 7 oly-ris

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.02.2009 - 19:07

PYKÄLÄ
Lakipuolelta tuttu merkki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 19:09

Pykälän merkki : )
Joskus olen jopa nähnyt moisia : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 20:00

Tämän tarkempaa sepustusta en löytänyt:
Section sign (§) is a typographical character used mainly to refer to a particular section of a document, such as a legal code. It is frequently used along with the pilcrow, or paragraph sign. When duplicated, as §§, it is read as the plural "sections" (§§ 13–21), much as "pp." (pages) is the plural of "p." (page). For an effect comparable to the contemporary use of bold type, early scribes would double stroke letters, hence the sign was developed from a double stroked letter S. Another theory supposes it to have developed from the Hebrew letter gimel (ג).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 21:41

oikeudessa käyttetty pykälän merkki..esimerkiksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 22:50

Pykälän merkki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 07:25

Lakipykälä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 08:45

Tuo merkki on varmaan jostain kielestä tullut pykälän merkiksi,olen nähnyt tuon oilko se kyrilliset aakkoset tai joku muu aakkoset texstissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 08:59

Lakipykälä mutta misät tullut ja koska keksitty, enpä tiedä. Merkkiä käytetään myös pöytäkirjoissa erottamaan asiakohdat toisistaan.