Ompeletko itse lakanasi vai ostatko kaupasta valmiina.Vieläkö tehdään kapioita?

Silloin kun mie olin morsian,ommeltiin vielä kapioita,ostin veronpalautus rahoilla pakan kaunista lakanakangasta jonka äitini ompeli lakanoiksi ja tyynyliinoiksi virkkasi vielä pitsitkin.Pitsit on tallella lakanoita ei enää ole,onhan siitä aikaakin yli 30 vuotta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.02.2009 - 13:00

on muuta miehen äidin tekemä lakana, pitseineen päivineen, mutta eihän niitä henno käyttäää, jotain uusio käyttöa pitää alkaa kehittää..ja kaupan lakanat ovat melkein kertakäyttö ..niin huono on laatu nykyisin..mutta kaupasta ne ostetaan, tein kyllä ja kirjailinkin vanhemmalle tytölle , kun häntä odotin...rakastan käsitöitä...

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.02.2009 - 08:28

Joskus nuorenatyttönä ompelin itse. Ostin pakan lakanakangasta. Virkkasin pitsejä.
Tallella on vielä jopa lakanoitakin, ja tietysti pitsit jos lakana hajonnut.
Mutta en ole aikoihin itse enää ommellut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 08:34

taitaa olla jo kadonnutta kansanperinnettä, kaikkihan me ollaan nähty ja käytettykin noita itsetehtyjä kapiolakanoita, onkohan kukaan tällä vuosituhannella sellaisia tehnyt?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 08:42

Kyllä valitettavast vanha kansanperinne kuin kapiolakanat on meidän perheessä unohdettu : (
Ostan lakanat kaupasta : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 08:42

Kyllä ne valmiina ostetaan nykyään. Minulla on jäljellä kymmeniä vuosia vanhoja lakanoita, äitini hankkimia, myös pellavaisia. Kankaat olivta vuosikymmeniä sitten huomattavaasti laadukkaampia, muistan sellaisen valmistajan kuin PMK .
Pitsillä varustettuja lakanoita on jossain kaappien kätköissä myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 09:05

ostan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.02.2009 - 09:16

Minulla on käytössä vielä mummoni ja äitini aikaisia lakanoita. En ole ostanut vuosikausiin lakanoita. Käytän vanhat loppuun. Ja itse virkattuja pitsejäkin on tallella, mutta lakanat on loppuun kulutettu. Jännä juttu, että vanhemmat lakanat ovat vielä kunnossa, mutta uudemmat puhkikuluneet jo ajat sitten. Laatutaso ollut parempaa mummoni ja äitini aikoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 09:20

Aikonaan 60luvulla ostettiin pakoittain .nykyjään valmis lakanoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 09:38

kapioita en ole tehnyt mutta kyllä lakanan teko onnistuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 09:53

Käytössä on muutama muistolakana, itse ei ole enää kahteen sukupolveen tehty , kadonnut on kansanperinne ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 10:38

Kotona on ompelukone ja se myös toimii - käyttäjäkin useimmiten...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 11:13

Äitini kutoi aikanaan lakanoita, mutta sitten kun hän möi kangaspuut ei ole kotona tehtyjä ollut ja kaupastahan niitä saa mielin määrin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 11:32

Valmiina ostan, en ole käsityöihmisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 12:00

Ihana muisto! Minulla oli valkeita kapiolakanoita, mutta tein niistä poppanaa metrettäin. Jalostin ne reunusnauhalla laudeliinoiksi. Ja ne olivat kovin pidettyjä...rustiikkia, kuten eräs lahjansaaja sanoi.

Nykyisin ostan valmiit lakanat. Ja yllättävän usein saa vuodevaatteita uusia. Se laatu, se laatu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 13:26

Kaupasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 13:35

Vaimo hoitaa meillä nämä jutut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 13:37

Kyllä nuo lakanat tulee kaupasta ostettuun ja monesti saan myös joulu/ synttärilahjaksi. En minä muutenkaan mikään ompelia tyyppi ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 15:09

en ompele :u

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 19:13

Kyllä pussilakanoita ommellaan ja tyynynliinoja, lahjoiksi ja painetaan niihin sievät kuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 21:14

kaupasta;(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 08:07

Jos tarvis niin ostan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 17:25

Kyllä ne tulee kaupasta ostettua. Mummullani on vielä vanhoja hyviä valkoisia lakanoita, joiden päässä on itse virkattu pitsi. Eivät kulu puhki vaikka kuinka pesisi kun taas nämä nykylakanat saa jauhettua keskeltä harsomaisiksi puolen vuoden nukkumisella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2009 - 00:46

Kaunis kansanperinne on vaipunut unholaan. Lakanat ostetaan kaupasta nykyisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 19:04

Enpä voi kehua ompelemisillani. Kaupasta tulee lakanat ostettua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2009 - 16:10

Kyllä olen ne ostanut valmiina,opelutaitoani ei voi kehua.Kaapissa on kuitenkin vielä ainakin yksi mummovainaan tekemä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2009 - 19:19

Kaupasta valmiina.