Miten sulkimen nopeus ja himmentimen aukko liittyvät toisiinsa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.02.2009 - 21:37

Aukon vaikutus terävyys alueeseen.
www.napsu.fi/matkailu/matkak...o%20Stalos
Suljinajan vaikutus.
www.napsu.fi/matkailu/matkak...%20Pelagia

Yleensä peruskameroiden kennon koko on niin pieni ettei aukon koko vaikuta terävyys alueeseen. Joten sen suurin aukko "pieni arvo esim 2,8" vaikuttaa lähinnä sen kykyyn kuvata vähässä valossa.

Järkkäreissä kennon koko APS - 35mm filmiruudun kokoinen, tällöin aukon koko vaikuttaa terävänä näkyvään alueeseen.

Nopea suljinaika pysäyttää liikkeen, hidas valoittaa pitkään.

Molempiin voi vaikutta saman aikaisesti vain kameran manuaalitilassa. Tällöin käyttäjä voi määrätä aukon ja suljinajan erikseen, kuten jälkimmäisessä kuvassa joka on otettu yöllä.

Kameroista löytyy molemmille omat ohjelmat, aikaautomatiikka antaa säätää aikaa mutta määrittelee aukon valon tarpeen mukaan. Ja aukko automatiikka toisin päin.

Perus sääntö suljin ajalle käsivaralta kuvattessa on esim. 50mm lasilla 1/50s, 100mm 1/100 jne...paitsi jos omistaa kuvanvakaajan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.02.2009 - 21:05

Himmentimen aukko ja suljinaika säätävät kennolle tulevaa valon määrää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.02.2009 - 21:20

Jasssooooo, kysymys koskenee kameraa, ja jos ei niin mitä sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 21:33

Ainakin ennenaikaan ne kulkivat käsi kädessä kamerassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.02.2009 - 21:41

Mitä huonommassa valossa ottaa kuvan,
niin sitä hitaampi sulkimen nopeus (pitempi valotusaika),
tai suurempi aukon oltava, jotta riittävä valomäärä saadaan läpi.
Sulkimen nopeuden valintaan vaikuttaa liikkeen nopeus.
Aukon valinta vaikuttaa myös kuvan syvyysterävyyteen,
joten on valittava tilanteeseen sopivin yhdistelmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 07:08

Mitä kirkkaampi valo sen nopeampi kuva, mitä himmeämpi valo se pidempi valotusaika : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 12:32

NO jos laitat kamerassa himmennin aukon suurelle,ja hidas suljin filmi ylivalottuu.Nykyisin on kamerat automatisoitu ne säätää aukot ja nopeudet automaattisesti.