Vanhoille: Jos saisit valita uudellen elämänurasi, valitsisitko samoin? Miksi et?

Nuorille: olisiko joku vaihtoehto?

Avainsanat: ura

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.02.2009 - 17:41

Jos saisin valita niin lukisin itseni pidemmälle kuin merkonomiksi. Sen jälkeen perustaisin oman yrityksen yhdessä kumppanin kanssa tarpeeksi nuorena, että ehtisin nauttia sen tuotostakin. En menisi vieraalle töihin... en.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.02.2009 - 01:18

Tämäkin tuli enemmän sattumalta kuin tiukan valinnan perusteella. Samoin varmaan kävisi uusinnassakin. Sattuma tuskin olisi sama näissä olosuhteissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 03:49

kaikki nyt niinkuin 15 v suunnittelin,en mitään vaihtaisi pois

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 05:29

Jos uudelleen saisin valita niin toisen ammatin hankkisin ,kevyemmällä työllä en olisi selkääni näin pahasti vammauttanut , mutta kun ei ole harjoitus elämää niin että tietäis etukäteen mitä tapahtuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 07:30

Vanhempani eivät suosineet koulunkäyntiä.Olisin halunnut lukea lääkäriksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 07:49

Hyvä kysymys,ammattini oli laitosapulainen pääasiassa tein työtäni sairaalassa ja oppini sain vanhainkodista.Tein työtäni siis vanhojen ja sairaiden parissa,olin siinä työssä omimmillani,en varmaan olisi muualla olut yhtähyvä.työni oli raskasta.mutta antoisaa.Mihin en ikinä tottunut,oli kuoleman kohtaaminen.En usko et valitsisin toisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 07:56

Jos saisi valita uudelleen ,kävisin koulun kouluaikaan ei tarvitsisi aikuisena opetella niitä aineita mitkä jäi lukematta koulussa.Mäen laskun sijaan olisin laskutunneilla tarkkaavaisempi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 08:48

Ehkä, vaikka olen tyytyväinen nykyiseen työhöni, olen humanisti selvästi. Olisin ehkä voinut valita jonkun muunkin tiedekunnan, mutta miksipä se elämä siitä muuttuisi.

Lisätty: 17.02.2009 - 09:09

Ammattini on vaihtunut vuosien varrella, 3 tutkintoa on takana ja täydentäviä opintoja. Kun eläkepäivät koittavat, aion opiskella vielä lisää mutta ei enää ammatillisessa mielessä vaan taiteeseen liittyvää ainetat. Jos tervys pysyy, tietysti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.02.2009 - 11:08

Valitsisin toisin. Oli silloin nuorenakin valintamahdollisuus, mutta valitsin väärin. Nuorena kun ei kaikkia asioita vielä tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 13:13

Valitsisin todellakin eri ammatin itselleni, aivan toisenlaisen mihin olen saanut koulutuksen.
Tämä ammatti mihin olen saanut koulutuksen on vähän sellainen pakonsanelemajuttu : (
mut katotaan mitä elämä tuo tullessaan :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 13:31

Valitsisin samoin, joskin olisin aiemmin lähtenyt jo jatkokoulutukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 15:37

Mie kun olin ennen "kaupan täti" ja jos oisin ymmärtänyt silloin nuorena lähteä hoitoalalle, niin oisin nyt joko lääkäri tai poliisi. Vaihdoin tän ammatin vasta viitisen vuotta sitten ja tykkään hoivailla pappoja sekä mummukoita. Kerkiin vielä muutaman vuoden, jos Luoja suo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 16:26

En nyt tietenkään samaa valitsisi, ei se enää ole mahdollistakaan tässä muuttuneessa maailmassa, mutta varmaankin jotain saman tyylistä sillä minulla ei todellakaan ole valittamista aikanani tekemien valintojen suhteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 17:09

Ei minulla ole ollut valinnan mahdollisuutta. Mahdollisimman pian vain töihin ja maksamaan velkoja. Perustamaan omaa kotia ja hoitamaan lapsia. Sellaista elämäntyyliä ei enää ole.

Ihailen nykynuoria, jotka haluavat opiskella ja toisilla on parikin tutkintoa.

Ajauduin sattumalta työhöni, josta pääsin eläkkeelle. Nyt minulla on aivan uudet meiningit ja saan käyttää kykyjäni miten haluan. Ja huomaan, minähän olen lahjakas ipana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 19:07

Jos sais itse valita valitsisin saman. Ensimmäinen ammattini on ihan toinen ja toiseen ajauduin sattumalta, jonka jälkeen vasta opiskelin ammatin tähän ja tätä en vaihtaisi. Jättäisin vain sen ensimmäisen pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 00:05

Kyllä vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2009 - 15:54

Aivan samoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2009 - 19:31

En tiedä valitsisinko toisin. Olen tässä tilanteessa koska olin lasten kanssa kotona, kun he olivat pieniä. Sen takia olen ikuisesti köyhä. En ehtinyt olla työelämässä ajoissa ja se kostautuu ja kertautuu yhä vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 14:46

Kyllä valitsisin samoin,mutta vaihtaisin nopeammin.