Miksi ihminen värjää hiuksensa? Voiko luonnollisesti harmaantuvat hiukset nostaa arvoonsa?

Ihmettelen koska: on kallista, vaivalloista pitää jatkuvasti hyvännäköisenä, kadottaa todellisen identiteetin, tiedetäänkö mahdollisia haittoja, pidän teeskentelynä. Haluaako värjääjä piilottaa todellisen minänsä vai tulla enemmän yksilölliseksi, vaikka tuleekin enemmän toisten kaltaiseksi. Haluaako värjääjä kohottaa itsetuntoaan ja osoittaa olevansa trenditietoinen: en ole katu-uskottava, jos värjää edes hiuksia.

Avainsanat: hiukset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.02.2009 - 15:10

Vaihtelunhalusta. Aivan kuten joskus haluaa käyttää valkoisia vaatteita, joskus mustia. Toiset haluavat ilahduttaa itseään, toiset muita ihmisiä. Lakkaatko sinä kyntesi?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.02.2009 - 15:27

Kaverin isä värjäsi 70-vuotiaana täysin harmaat hiuksensa (oli ollut harmaapää jo yli kymmenen vuotta) pikimustaksi. Oli suoraan sanottuna naurettavan näköinen. Ei halunnut näyttää harmaapäiseltä vanhukselta ja tottuihan silmä siihen - parissa vuodessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 15:31

Eiköhän tämä ole taas näitä ns. makuasioita. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta.
Itse arvostan kauniisti ja luonnollisesti harmaantuneita hiuksia värjättyjä enemmän, niin miehillä kuin naisilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.02.2009 - 15:59

Vaihtelun vuoksi tietenkin. Pitäisin kyllä luonnollisen harmaita hiuksia, mutta kun eivät harmaannu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 16:16

Kaikilla elollisilla olennoilla on evoluution aikana kehittynyt tarve olla mahdollisimman houkutteleva vastakkaisen sukupuolen mielestä. Tähän ikiaikaiseen perimään perustuu myös tämä toiminta, kuten kaikenlainen muukin koristautuminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 16:47

Kyllä minä värjään joskus hiuksiani mut nykyään aika harvoin ja alkaa muutamia harmaita jo näkyäkkin : (, mutta kyllä minä olen ajatellut, että jossain vaiheessa värjyytän hiukseni kampaajalla kun alkaa harmaat tulla vielä enemmän esille : )
Haluan vähän vaihtelua, eikä elämän tarvii pelkkää harmaata olla : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 16:50

niin tuolta yllä olevat sen hyvin sanoivat ja kyllä se minulle on ihan melkein pakkomielle, aina kun kampajalle, niin samalla raitaa ja väriä...ollut jo iät ja ajat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 17:51

Minulla harmaantuu kivasti ohimoilta käsin ja pidän siitä. En värjäytä enää. Töissä ollessani vielä olin tarkka ettei juurikasvua saanut näkyä. Tunsin, että minut otettiin hyvinhoidettuna enemmän tosissaan kuin kulahtaneena vanhana pieruna.

Harmi vain, että myös kulmakarvat kuoleentuvat. Niitten harmautta peittelen kulmakynällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 18:04

Makuasioista ei voi kiistellä, muta kyllä harmaat ovat kauniit. itselläni ei ole harmaantunut vaan on muuttunut vaaleat hiukset maantienvärisiksi. Minusta ne ovat rumat, mutta en siltikään värjää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 18:33

Hiusten väri on aivan yhdentekevä, kunhan päässä pysyvät ja ovat kutakuinkin siistit, ei pyntätyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 18:56

mulla on sellanen ihan luonnollisesti harmaantunut sivu- ja takatukka, tosi arvokkaan näköinen (oma mielipide) eipä ole värjärillä asiaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 18:56

kyllä se on sitä "jännitystä elämään" kun mönjän levittää pähän, ei koskaan tiiä miltä se pesun jälkeen näyttää:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 19:47

syitä paljon. ovat jo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 20:33

Hmm... Ne haluavat saada sellaisen värin kun haluavat eivätkä ole tyytyväisiä siihen hiusten väriin mihin ovat syntyneet. Ja yksi syy on että mistä väristä pojat tykkää :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 21:25

Itse en värjää hiuksiani, mutta ymmärrän hyvin miksi joku toinen haluaa värjätä. Siitähän tulee piristystä ja pirteyttä kun saa vähän vaihtelua. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 22:04

Omalta osaltani värjäys on melko tarpeeton trivaalikysymys, se vähä mitä löytyy kelpaa hyvin luonnonväreissä, mutta ruokakunnan muiden jäsenten juttuja kuunneltuani, olen oppinut ymmärtämään että se saattaa olla jopa osa huoliteltua pukeutumista (näin minulle ainakin on väitetty) eli uskon että hiusten värjäys voi olla ihan asiallinen juttu ja joka tapaukseesa huomattavasti vähemmän haitallista (so. kallista) kuin kaikenmaailman ryppymömmöjen levittely ympäri naamaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 22:47

Miksi iminen / henkilö meikkaa,käy kampaajalla, hoidoissa, tai kaikenmaaliman hilavitkuttimissa saadakseen itsensä muotoon tai toiseen mitä on silläolohetkellä.
Eiköhän sekin ole jokaisen oma juttu. Hintakin on suhteellsita ajatellen kaikkea muuta mikä kuuluu nautintoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 00:59

Napsuilua. (Jokivarressa knapsuilua). Ainakin miehillä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 08:18

Paremmin ymmärrän sen että väriään menettäneitä hiuksia värjätään kuin sen että laitetaan täysin omasta väristä poikkeava väri hiuksiin. Luontainen väri on onnistunein itse kullekin. Suoamlaisten tavallisien hiusväri on maantien ruskea mutta vähän sitä nykyään näkee kellään, ehkä maaseudulla enemmän kuin kaupungeissa.
Lienenkö jäävi ottamaan kantaa asiaan koska olen omaan hiusväriini tyytyväinen eli en ole maantienvärinen ...

Lisätty: 16.02.2009 - 08:21

Tärkeämpää olisi pitää huolta hiusten kunnosta ja ulkänäöstä muuten eli leikkauttaa hiuksensa tarpeeksi usein ja etsiä itselle sopiva kampaustyyli. "Punaisenkirjavanharmahtavankukertava" väri ei ketään kaunista eli toisin sanoen se kulahtanut värjäys on kaamea!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.02.2009 - 15:32

Ajatelkaapa, monet lapset ja puolisot eivät ole koskaan nähneet äidin tai isän oikeaa hiusväriä, nuorena värjäyksen aloittanut ei itsekään ehkä muista, millainen on oikeasti. Sama koskee hiusten permanenttausta. Mutta sitä en ymmärrä, että pienille lapsille laitetaan lävet korviin. Mielestäni lapsen kehoon ei saisi puuttua kuin lääketieteellisestä syystä. Eikö niistäkin lävistä jää ikuinen jälki, jota voi aikuisena harmitella?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2009 - 20:23

Itse värjään hiuksia vaikka harmaita ei vielä olekaan. Olen värjännyt jo kauan aikaa, enkä näe siinä mitään pahaa. Oma väri on niin mitäänsanomaton ja nykyinen sopii hyvin. Eikä sitä ihmiset edes huomaa värjätyksi, luulevat omaksi väriksi ja yllättyvät kun saavat kuulla että on värjätty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2009 - 12:16

Vaihtelua tosiaankin voi välillä haluta,harmaistani olen tosi ylpeä,mutta osa ihmisistä nykyisen kultuurimme vuoksi häpeää ikäänsä ja vanhuutta.