painekyllästettypuu sopiiko sisärakentamiseen

esim.lattian alusta rakenteisiin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.02.2009 - 10:28

Gristalli haluaa taas olla 'erilainen nuori' ja antaa väärän vastauksen, osittain jopa yllyttää lainvastaiseen tekoon. Painekyllästetty puun käyttäminen on erittäin arvelutta teko, turha terveysriski ja eräiltä osin jopa lainvastainen teko. Allaolevista lainauksista varmasti selviää miksi näin (lisää perustietoa esim: ( fi.wikipedia.org/wiki/Painek...stetty_puu )

_____

Nykyisin kyllästysaineina käytetään kahta tyyppiä: kuparia sisältäviä C-kyllästeitä, ja kupari- ja kromiyhdisteitä sisältäviä CC-kyllästeitä. Myrkyllistä arseenia sisältäviä CCA-yhdisteitä ei enää käytetä. Painekyllästetty puu on Suomessa mäntyä, joka hydroskooppisten ominaisuuksiensa osalta soveltuu hyvin kyllästykseen.

Painekyllästettyä puuta käytetään mikäli puu on kosketuksissa veden tai maan kanssa, tai kun puisia osia ei pystytä rakenteellisilla ratkaisuilla riittävästi suojaamaan kosteudelta ja sääolosuhteilta.

Suomen ympäristökeskus valvoo puunsuojakemikaalien käyttöönottoa. Valmisteiden tarkastuksen yhteydessä arvioidaan terveys- ja ympäristöriskit sekä käyttökelpoisuus. Myös Euroopan unionissa on sovittu eräillä kemikaaleilla kyllästetyn puun sallituista käyttökohteista. Esimerkiksi kreosoottiöljyä sisältävien puunsuojakemikaalien käyttöä on tiukasti rajoitettu ja arseenia tai kromia sisältävien puunsuojakemikaalien käyttö on kielletty.

Lisätty: 15.02.2009 - 10:31

ps. 2x4 on senverran hentoa rakennusmateriaalia ettei se sovi koolaukseen muualla kuin väliseinissä ja sehän on viho viimeinen paikka käyttää painekyllästettyä muuta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.02.2009 - 08:28

Eikös se ole sellasta käsiteltyä puuta mm. homeenestoaineella (arseeni, kromi) ja eihän se silloin sovi sisärakentamiseen...arvelee täällä vähemmän viime aikoina rakennellut. Luontoystävällisemmät kyllästysaineet kai jo markkinoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 08:40

Ei sovi sisärakentamiseen, eikä sitä saa polttaa esim takassa tai saunan kiukaassa.
se on ongelmajätettä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 09:23

Mielestäni olen kuullut ettei käy sisärakentamiseen.En menisi itse laittamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 09:23

Ei sovi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 10:05

Sopii.Riippuu mitä rakennat.Se on kallista tavaraa.Ainakin 2x4:sta voi tehdä koolauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 10:24

Painkyllästetty puu sopii ulkopuolisille rakenteille sen takia, että se kestää paremmin säävaihtelut kuin raakapuu. Miksi sisälle sit pitäisi kyllästetystäpuusta tehdä? siis kun on halvempaa puuta saatavilla : ) sanoisin, että ei sovi koska se on ongelmajätettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 12:07

Painekyllästetty puu ei sovi sisärakentamiseen, koska siitä irtoaa huoneilmaan epäterveellisiä kaasuja ajan saatossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 17:20

niin juuri ei missään nimessä sissälle sellaista myrkkypuuta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 11:21

Jos olette katsonut remontti reiskaa se sanoi saunan lauteet voi tehdä kyllästetystä puusta,kaupatc ei saa myydä enää niin myrkyllistä puuta,