Miten teet maksakastikkeen?

Ostin tänään maksaa ja ajattelin tehdä maksakastikkeen...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.02.2009 - 12:42

Minä jauhotan maksasuikaleet venhäjauho-suola-valkopippuriseoksessa....paistan voissa hetken aikaa ja lisään vettä ja ruokakermaa...ehkä maustekurkkua kuutioina. Lukemani mukaan maksaa ei saisi kauan hauduttaa. Se sitkistyy silloin.

Kysyjän kommentti

Kiva vinkki siitä hauduttamisesta ; )

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.02.2009 - 12:21

Ruskeakastikkeen neuvoinkin tuossa pari päivää sitten ja se sopii erinnomaisesti myös maksalle.
Maksasta on tärkeää poistaa tarkasti kalvot ja minä itse kiehautan aina kaikki sisäelimet ennen valmistamista noin 1 min.
Sitten vain maksa pieniksi suikaleiksi ( Isot maksanpalat saataa tuntua kuivahkoilta) ja jauhotan ne valkopippuri suola jauho seoksessa ja paistan hetken ja sen jälkeen kastikkeen sekaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 12:49

noin ja minä laitan kermaa , pehmentämään makua.ja lisäkkeeksi puolukkahilloa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 12:51

Helppo ja maukas maksaruoka

neljä annosta

500g maksaa (suupalan kokoisiksi pilkottuina)
pekonia/silavaa tai voita maksan paistamiseen
sipuli pilkottuna
pari kolme valkosipulinkynttä (puserrettuna)
2 rkl oliiviöljyä
2 purkkia smetanaa
2-3 pientä purkkia tomaattipyrettä (tai puoli tuubillista)
maustekurkkua maun mukaan
mausteeksi paprikaa, chiliä, suolaa

Ruskista maksaviipaleet rasvaisessa lihassa tai voissa. Siirtele lihat pannun reunaan tai pataan ja lisää keskelle oliiviöljyä, jossa hauduttelet valkosipuleita ja sipuleita noin minuutin. Lisää smetana, tomaattipyre ja mausteet muiden ainesten joukkoon (laitan todella reilusti paprikaa ja vähän jauhettua chiliä). Hauduttele parikymmentä minuuttia ja lisää lopuksi maustekurkut.

Tarjoa esim. hapankaalin ja juuressoseen/pottuvoin kera.

ja linkkejä
ruokala.iltasanomat.fi/Publi...mp;id=2579
jokapaivaistaleipaa.blogspot...stike.html
www.kotijakeittio.fi/ruoka/l...u/_a60508/
foody.fi/reseptit/selaa/9568
www.maku.fi/reseptit/resepti.../1312.html
www.kotikokki.net/reseptit/n...ksakastike

itse tykkään jauhetusta maksasta tehdystä kastikkeesta ja teen sen jauhelihakastikkeen tapaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 13:14

Leivitä maksasuikaleet vehnäjauhossa jossa on mukana hieman suolaa ja pippuria. Paista pannulla puolikypsiksi molemmin puolin ja nostele lautaselle. Lisää lopuksi pannulle kerma, johon lisäät hippusen ranskalaista sipulikeittoainesta. Kiehauta kastikkeeksi ja lisää maksapalat kastikkeeseen. Helppo, nopea ja maukas.

Lisätty: 14.02.2009 - 13:19

Lisukkeeksi voit paistaa sipulirenkaita. Kun ne ovat saaneet väriä, lisää sipulirenkaille hieman vettä, hieman suolaa ja sokeria. Hauduta pieni hetki ja ne ovat valmiita.
Puolukkahillo ja perunamuusi on maksakastikkeen kanssa ehdoton.
NAMI - NAMI !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 16:22

Paista maustetut maksat ja viipalio paprika sekaan ja vähän kuullotat+sipuli vehnäjauot ja vettä ja kermaa. Tulee hyvää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 23:35

Kiva, kiitti noista ohjeista. Luulin liittyväni joukkoon siitä että eihän maksaa kukaan osaa laittaa niin että tulisi vielä hyvääkin mutta täälähän on oikein maksataitureita!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 08:40

...ja vielä voi laittaa porkkanaa kuutioina niin tulee ne maksaporkkanapalapihvit...nimeä en ymmärrä koska ei ne kastikkeessa pihviä ole, kun maksa tulee suikaleina tai pieninä kuutioina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 00:56

Saattaa olla em. linkeissä ja / tai vastauksissa jo, mutta: liotan maidossa yö yli; sitten mikä tahansa ylläolevaisista pätee. (Äitikän ohje)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 08:43

En yleensä laita kastikkeita, paitsi nyt pihville. En yleensäkään ymmärrä kastiketta ruokalajina.