Ovatko kysmykset liian epäselviä, vai lukevatko vastaajat niitä liian huolimattomasti?

Kun näitä kysymyksiä ja vastauksia on lueskellut, usein tuntuu että vastaukset koskeavat aivan eri asioita. Onko luetun ymmätämisessä eroja vai missä?

Avainsanat: epäselv kysymys vastaus luetun ymmärtäminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.02.2009 - 11:57

Joihinkin kysymyksiin voi olla useita oikeita, ja myös vääriä vastauksia. Muutaman kerran itsekin luin kyllä oikein mutta aivot ymmärsi väärin ja tuli vastattua aivan hassusti, nauratti koko vastaus mutta en korjannut koska seuraava kanssa oli ymmärtänyt väärin myös. Kokemuksien pohjalta kirjoittaminen voi mennä vierestä, mutta kyllä niitäkin lukee mielellään. Pikavastaajat vastaavat yleensä muutamalla sanalla. Se voi olla välillä ok, mutta jos sitä viljelee koko ajan ihminen jää pinnalliseksi Napsulaisille. Olen huomannut että jokainen vastaa omalla persoonallisella tavallaan kysymyksiin, voi jo odottaa joltain asiatekstiä, joltain kevyempää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 14.02.2009 - 11:44

Saman huomion olen tehnyt. Itsellenikin käynyt pari kertaa niin, että luin huolimattomasti kysymyksen ja sain sitten paikkailla vastaustani. Mutta kyllä on kysymyksetkin joskus sellaisia, ettei niistä saa selvää kirjanoppinutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 11:45

Useamman kysymyksen voi ymmärtää kahdella tai jopa useammalla eri tavalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 11:49

Jos on yksi asia ja monta ihmistä, niin kaikilla niillä ihmisillä on oma tarinansa siihen yhteen asiaan.
Monet ymmärtävät kysymykset eritavalla ja siitä seuraa erinlaisia vastauksia : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.02.2009 - 11:49

välillä näyttää siltä että eräät pikavastaajat ei ole lukeneet kysymystä ollenkaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 11:59

Uskoisin se johtuvan siitä,että kysymys luetaan, mutta ei ehditä lukea ala tekstiä, ja niissä näkyykin sitten joskus olevan hyvinkin suuria eroavaisuuksia.
Sorrun tähän ongelmaan itsekkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 12:16

Kyllä välillä on nuo kysymyksetkin niin vajavaisia, että on vaikee vastata!
Mutta nuo anonyymit sotkee hyvin paljon kysymyksillään, jotka ovat varsin epäselviä, tai sitten ei sopivia tähän yhteisöön!!!!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 12:55

minä luen kyllä ihan päin honkia, ja vielä uudelleen ja uudelleen, jonkin sortin lukihäiriö, ja siksi vastauskin on mitä sattuu, ja toinen moka mitä teen on kun innostun jostain, niin unohdan koko kysymyksen ja sepostan asian vierestä, mutta olen kyllä sitten pyytänyt anteeksi et vierestä meni..sanokaa vain suoraan tai tuonne post.laatikkoon jos ette kestä, näitä sepostuksia..meniköhän taas vierest???tietty heh..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 12:57

Olen kyllä huomannut ettei kysymyksiä lueta lainkaan vaan vain toisten vastauksia ja kopioidaan niitä sitten omaan vastaukseen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 14:17

Tämä on veikeä yhteisö. Meitä on lauseenrakentajia, joille on teonsana eli verbi tärkeä kysymyksessä. Minä en esimerkiksi ymmärrä kaikkia nykykielen sanoja. Sitten on niitä kirjoitusvihreitä ja lukihäiriöitä. Ihana sekametelisoppa.

Nyt kun kysyjän mainitsema asia on tiedostettu, yritämme oppia ja opimmekin käytännössä kirjoittelemalla ahkerasti. En kiinnittäisi virheisiin niin paljoa huomiota vaan kannustaisin kaikkia osallistumaan. Koulumainen meininki ei sovi tällaiseen harrastukseen. Eihän vanhan ajan koululuokassa uskaltanut suutansa avata, jollei tiennyt täydellistä vastausta.
Pois se meistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 14:29

yritän vastata oikein mutta joskus huomaan kun menen uudelleen lukemaan kysymystä, jotta eihän se ihan niin ollutkaan. Muistikin näköjään jo pettää tuossa välissä kun rullaa vähän alemmaksi...:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 14:30

Näitä näyttää löytyvän sekä että, joko huolimattomasti luettu (vain 'otsikko') eikä mikä on kysymyksen ydin ko. kysyjällä. Samoin kysymyksiä, joista ei parhaalla tahdollakaan saa selvää mitä vastausta kysyjä hakee....

Olis varmaan hyvä miettiä aina vastausta/kysymystä laittaessaan, että jos minulle tulisi tällainen vastaan niin ymmärtääkö se toinen lukija, mitä tarkoitan.... ja näin osaisi myös kommentoida, jne...

Saattaahan olla, et lukemisen ymmärtämisessäkin vaikeuksia, täs ite kullakin, mut pyrin lukemaan useaan kertaan kysymyksen, ja haluan myös vastata mieluimmin omana itsenäni, en itse (tuskin moni muukaan) pitää vastauksissa saman toistosta moneen kertaan...? mutta, niin kuin aina saatan myös olla väärässäkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 15:54

Joskus en meinaa ymmärtää kysymystä lainkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 15:58

Eiköhän täältä löydy kysyjiä ja vastaajia joka lähtöön. Osan kysymykset ovat selkeitä, toisista taas ei aina tahdo saada mitään tolkkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 17:55

oon huomannu ihan saman. mulle käy joskus niin että luen liian nopeaa kysymyksen ja kirjoittaessani vastausta tajuan että eihäs tätä kysyttykään :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 18:55

Sattuuhan näitä lipsahduksia sekä kysymyksissä että vastauksissa, varsinkin silloin kun niitä rustaillaan kovalla hopulla. Toisinaan näistä pikku erehdyksistä syntyy hyvää huumoriakin, mutta useimmiten käsittämätöntä sotkua.
Jos kysymys on tehty edes jotenkin ymmärrettävällä suomen kielellä, yleensä joku on aina ymmärtänyt kysyjän tarkoituksen ja osannut antaa asiallisen vastauksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 23:37

Varmaan luetun ymmärtämisessäkin on eroja, kuitenkin niin äkkiä asiat hyppää eri raiteille täälä. Toisaalta niin on joskus myös hyötyä. Meitäkin kun on monia jotka myös omaa tyhmyyttään lukevat mitä ihmiset ovat kirjoittaneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 12:24

Miun mielestäin se on sekä että.. Eliks joskus kysymykset jää vähän vaiheeseen ja vastaaja ei voi millään tietää mitä kysyjä tarkoittaa, jos ei ole tarkempia tietoja.. Esim. kysytään ..vaatekauppa ruokakauppa.. eikä ole edes kysymysmerkkiä saatika 'avainsanoja', niin mistä vastaaja voi tietää mitä kysyjä tarkoittaa..

Kyllä on sitten niitä väärin ymmärrettyjä/ huonosti luettuja kysymyksiä, kun ruvetaan vastaamaan vaan sitä mitä on kysymyksessä olettanut ja sitten onkin ne mahdolliset lisätiedot/ avainsanat jääneet lukematta. Öhöm, olen itsekkin moiseen joskus sortunut, heh..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 21:52

Yritän vastata parhaan taitoni mukaan, mikä ei sittenkään ole kovin paljon...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 00:52

Useimpien kohtalotovereitteni tavoin olen erehtymätön sekä kysymyksissäni että vastauksissani.