Mikä ihme on ko. ? :) Kertokaa plz <3

Jos haluatte lisää auttaa,kertokaa myös mitä tarkoittaa seuraavat lyhenteet:
ps,PS,psta,po.,m/s,o.s.,tri,Mb,ks.,ts.,vrt.?
Auttakaaaaaa <3 :( :) :)

:))

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.02.2009 - 15:45

ko. = kyseessä oleva
psta. = puolesta
po. = puheena oleva
p.o. = per os (suun kautta)
os. =omaa sukua
Mb= morbus
ts. = toisin sanoen
vrt. = vertaa
m/s = moottorilaiva, motor ship
PS = post scriptum, jälkikirjoitus

Jäiköhän joku viel vastaamati, no kattellaan...

Lisätty: 13.02.2009 - 16:39

Hyvä pointti terhi, täst ei voi koskaan liikaa muistuttaa, nuist avainsanoist joka kysymyksessä, se auttais kaikkia sekä kysyjiä että vastaajia...jess.. vaikkapa ees yks avainsana, jos ei nuit kaikkii siihen laita mit kysyy, siis tiivistettynä

Nuot sanat kun kuuluu miun ammattiin, niin siks tiesin ilman googlee (kerrankin, heh)

Lisätty: 13.02.2009 - 19:46

Jotenkii alitajunnassain, et jokin jäi vastaamati, eli ainakin tuo tri, joka ois tohtori, jota lyhennettä käytetään usein myös lääkäreistä...vaikkei se olekaan oikein, tohtori-nimikettä voi kantaa joku, vaikka ei ois lääkäri..

Lähteet:
oma pää

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.02.2009 - 15:48

Anonyymi varmaankin tietää nuo lyhenteet, kun oli laittanut tekstinsä perään hymynaamoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.02.2009 - 15:51

Ainakin m/s tarkoittaa kuinka monta metriä sekunnissa tuulee
o.s tarkoittaa omaa sukua/ oma sukunimi
tri on lyhenne sanasta tohtori
ko. tarkoittaa kyseessä oleva(t)

Lähteet:
Aivot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 16:27

ko. :ta ja hymiöitä on kysytty aikaisemminkin.. Ja kun katsoo jonin13 vastausta, niin eipä tuohon ossoo muuta lisätä.. Tiedän että uudet Napsulaiset ei välttämättä tiedä että onko jotain asiaa jo kysytty , senpä takkii nuo Avainsanat ois tärkeitä. Kun kaikki käyttäis niitä ja joku kysymys askarruttais, niin menis ekaks avainsanoihin etsimään ja sitten vasta tiedustelit.. Heh sen takii en vissiin ennee uskalla itse kysyä tääl mitti, etten sorru samaan vahinkoon ;) ,, vitsi vitsi.. Saatan mie kysyäkkii jottain ja haukkukaa jos on jo kysytty.. Hekiti heh..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 16:30

Täytyy vain ihmetellä miten paljon jonin13 päähän mahtuu, minulla ei olisi ollut aavistustakaan mitä Mb tai p.o. tarkoittavat ilman tarkistusta googlesta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 17:24

Suosittelen Kielikello-nimisen lehden tilaamista. Erinomaisesti toimitettu, asiantuntijat asialla. Lyheiteistäkin ilmestyi jokin aika sitten erikoisnumero.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 18:09

Jokaista noista lyhenteistä taidetaan käyttää useammassakin merkityksessä, esimerkiksi :

Mb tarkoittaa seuraavia:

* Manitoba, postilyhenne MB, Kanadan provinssi tai territorio
* Innotech-Execaire Aviation Group, IATA-koodi MB, lentoyhtiö
* millibaari, tunnus mb (virallisesti mbar), paineen yksikkö
* Mercedes-Benz, MB, automerkki
* megatavu, tunnus MB, englannin sanasta megabyte, tallennuskapasiteetin yksikkö
* megabitti, tunnus Mb, englannin sanasta megabit, tallennuskapasiteetin yksikkö
* MikroBitti, MB, aikakauslehti
* MaximusBrood, MB, klaani
* Mine Bombers, MB, MS-DOS-pohjainen suomalainen kaivostaistelupeli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 22:00

Kyseessä oleva. Minä käytän tätä paljon saadakseni tekstiä nopeammin .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 08:24

Mikä ihme on ko. ? :) =
kyseesäolevako heh heh

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2009 - 08:46

ko.=kyseessä oleva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2009 - 23:59

Monesta asiasta käytetään samaa lyhennettä, yleensä sanojen alkukirjaimia. Merkitys kussakin tapauksessa selviää aika helposti asiayhteydestä ihan tavallisella (miehen tai naisen) logiikalla.