mistä penkinpainajaiset nimi juontaa alkunsa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.02.2009 - 17:21

Penkinpainajaiset-sana tuli ensi kerran käyttöön 1908 tarkoittamaan abiturienttien ajelua kaupungilla.

Penkinpainajaisista tohtoriksi väitellyt kansanperinteen tutkija Helena Saarikoski uskoo sanan olevan hiukan vanhempi. Helsingissä viimeisen koulupäivän illanvietto ravintolassa tunnettiin penkinpainajaisten nimellä ainakin jo 1900. Saarikoski viittaa Väinö Tanneriin, joka on kertonut muistelmissaan, että tuolloin mentiin ensi kertaa luvallisesti ravintolaan maistelemaan miestä väkevämpää.

Penkinpainajaisajelu on Saarikosken mukaan saanut alkunsa abiturienttien ajosta koulusta ravintolaan ja liittyy kaupunkilaisten rekiajelutapoihin. Ajelu on ollut Helsingissä vakiintunut tapa ainakin jo 1910-luvulla.

Lähteet:
www.peda.net/verkkolehti/lau...mp;a_id=77

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.02.2009 - 17:53

Tuossahan tuli historiaa jo paljon : )
Ja monella abilla on oma historiansa penkkareista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 18:23

Kyllä se minulla ainakin oli ensimmäinen kerta kun tuli tuota baarin penkkiä painettua alkoholin merkeissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.02.2009 - 23:46

Tänään Turussa oli vuoden 1959 abiporukka kuorma-auton lavalla ajelemassa muiden mukana. Tais heitellä peruukkeja lavalta väkijoukkoon...
"Nyt on painettu ahterilla penkkiä tässä opinahjossa viimeisen kerran"
"Tämä penkkien painajainen katoaan täältä lopullisesti"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 08:07

Abiturienttien hyistä automatkaa halki kaupungin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2009 - 08:45

Nimestä en tiedä mitään,mutta nämä viisaat idea nikkarit oli laittaneet lavankylkeen.

Penkkari rukat,mitä lie tarkottaneet