Mitä tarkoittaa kirjallinen tiedote?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.02.2009 - 09:21

Alla on kuvattu mikä on tiedote ja yleensähän se laaditaan kirjallisena:
___________

Tiedotteen osat

1. OTSIKKO
2. INGRESSI
3. TEKSTI JA VÄLIOTSIKOT
4. LISÄTIEDOT

Muistathan lisätä tiedotteeseesi myös päiväyksen.

Otsikko
Hyvä otsikko ilmaisee tiedotteen olennaisimman asian lyhyesti, mutta mahdollisimman kiinnostavasti. Se ei ole useinkaan sama asia kuin väitöskirjan tai tapahtuman nimi. Otsikon tekoon kannattaa panostaa, sillä sen perusteella lukijat päättävät lukevatko tiedotteen loppuun. Otsikko voi olla vaikkapa väittämä tai muutaman sanan tiivistys tiedotteen sisällöstä. Aktiivisia toimintaverbejä yleensä suositaan otsikoissa, esimerkiksi tekee, vastaa, huolehtii jne.

Ingressi
Tiedotteen ensimmäinen kappale vastaa uutisen kärkeä eli ingressiä, joka täydentää otsikkoa. Ingressiin on tiivistetty tiedotteen pääasia. Esimerkiksi väitöstiedotteen ingressissä kerrotaan tärkeimmät tutkimustulokset.

Teksti
Tekstissä asiat esitetään tärkeysjärjestyksessä, tärkeimmästä vähemmän tärkeään. Kappaleet ovat mielellään lyhyehköjä, samoin lauseet ja virkkeet. Vastaanottajan on voitava lukea ja ymmärtää tiedote nopeasti. Käytä väliotsikoita, sillä ne auttavat tekstisi silmäiltävyyttä ja luettavuutta.

Tutkimustiedotteessa on tuloksissa kerrottaessa hyvä korostaa sitä, mikä on uutta ja juuri tässä tutkimuksessa esiin tullutta ja miten tietoa voidaan soveltaa tai hyödyntää. Tapahtumatiedotteessa tarkasta, että kaikki aika- ja paikkatiedot mainitaan tiedotteessa.

Lisätiedot
Lisätietoja-kohdassa kerrotaan kuka antaa lisätietoja aiheesta, siis kerrotaan yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja mahdollisesti myös sähköpostisoite. Jos aiheesta saa lisätietoja verkosta, kirjoita myös www-osoite.

Lähteet:
www.uku.fi/hallinto/viestint...dote.shtml

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.02.2009 - 08:49

Joku virallinen taho esim. laatii kirjallisen tiedotteen asiasta ja lähettää sen tiedotusvälineille.

Lisätty: 11.02.2009 - 14:37

Oletko sinäkin kotitehtäviesi parissa???

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 10:00

Se on paperille kirjoitettu virallinen teksti, esim. varoitus jostakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 10:17

Kirjallinen tiedote on se jonka isännöitsijä survoo postilaatikosta joka vuosi ja siinä kerrotaan vastikkeen ynm. korotuksista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 10:42

Kijallinen tiedote koka toimitetaan asianomaiselle paperlla : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 12:34

nykyään tietokone tuloste

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 15:26

Kirjallinen tieto annetaan kirjallisessa muodossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 20:16

jotta ilmoiotetaan kirjeitse tärkeästä asiasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2009 - 21:27

Virallisluontoinen ilmoitus asiasta, yleensä osoitettu jollekkin henkilölle tai henkilöryhmälle