Munkin vastauksiin viitaten: Monikos sanaa "sovinisti" käyttänyt tietää sen alkuperän ja merkityksen? Ilman kuukkelia , vikiä yms.

Lisätty: 11.02.2009 - 00:29

Luulo ei ole tiedon väärtti.

Lisätty: 11.02.2009 - 00:38

Mainiota, Ylitarkka, mainiota. En olisi noin ylitarkasti tiennytkään.

Avainsanat: sovinisti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.02.2009 - 02:26

tänä päivänä KUNNIANIMITYS miehelle joka taistelle tasaarvon puolesta

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.02.2009 - 00:34

alunperinhän se lähti siitä yhdestä jääräpäisestä ja fanaattisesta Napoleonin armeijan sotilaasta (vai oliko peräti upseeri?) joka oli nimeltään Nicolas Chauvin. Sittemmin nimeä on vähän rustailtu ja yhdistetty milloin mihinkin fanaatikkoihin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 07:46

jotain kiiihkoilua se tarkoittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 08:27

Todellakin ranskalaisen kansalliskiihkoilijan mukaan nimi on tullut,nykykielessä tarkoittaa,naisten aliarvioijaa.

Lisätty: 11.02.2009 - 08:29

Kyseinen herra vanhoilla päivillään kerskaili niin kovin sota jutuillaan,että siitä johtuen nimestään tehtiin ,kaikkien p....n puhujien nimitys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 08:27

En pidä koko sanasta.Mikko Alatalo on sen pilannut laulamalla Sovinistisiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 09:56

Vähäviisaan selitys termin alkuperästä on aivan oikea.

Oikaisuksi Gristallin väitteeseen, Feministit ne nimenomaan alkoivat kutsua kiihkeimpiä vastustajiaan 'sovinistisioiksi' ja antoivat sanalle termille sovinisti sen tunnetuimman merkityksen. (Syytön Alatalon Mikko tähän on)

Lisätty: 11.02.2009 - 12:47

enpäs ollut itse tarkkana, sen oikean selityksenhän antoi ylitarkka, sorry

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 10:28

Olen kuullut tuon sanan femakoiden eli feministien suusta, en mistään muualta. Voisivat vähän tarkistella asioita...

Lisätty: 11.02.2009 - 14:29

Itse en käytä tuota sanaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 10:33

Niin naiset kyllä aloittivat haukkua miehiä sovinisteiksi kuuskymmentä luvulla,ihan oma kokemus,Mikko Alatalo imi vielä tutti pulloa silloin sen äiti varmaan opetti hänelle tämän sanan.Naisten tasaarvoliike teki tästä yleissanan jokakäyttöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 10:50

Nyt olen varovaisempi käyttämään tätä sanaa : ))
Luulo ei ole tiedon väärti...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 20:14

... ja se tuorein versio lienee hetero-sovinisti
(kiihkomielisesti sukupuolivähemmistöjä kohtaan suhtautuva)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 20:19

kyllä senverran nyt ajan hermolla pittää olla jot sen sanana tuntoo:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 00:18

Jostain syystä en oikein tajua miksi "naiset haukkuvat miehiä sovinistisioiksi". Ärsyttää koko feminismi/sovinismi-juttu. Minä kun olen nainen niin haluan sitä myös olla ja tahdon, että miehet ovat miehiä! ...eikä mitään vähemmistöhimpuloita. :P