miksi norjassa on paljon koskia ja putouksia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.02.2009 - 18:01

Suuri vuotuinen sademäärä vuorilla , josta vedet sitten valuvat takaisin mereen. Siitä joet ja kosket.

Norja on suurimmaksi osaksi vuoristoa. Laajoja tasaisempia maita on etupäässä vain maan kaakkoisosassa Oslonvuonon itäpuolella. Pohjoisempana Ruotsin ja Norjan rajalla on Skandien poimuvuoristo eli Kölivuoret. Norjan korkein vuori on Galdhøpiggen, joka sijaitsee Jotunheimin vuoristossa. Se on 2469 metriä korkea ja samalla kaikkein korkein vuori Pohjois-Euroopassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.02.2009 - 17:27

Maantieteellisistä syistä, sijainti on vuoristoinen, joten vesi kulkee sen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.02.2009 - 18:28

Vuoristoisuus sen aiheuttaa. Vedet valuvat vuorilta alas, ja syntyy koskia ja jokia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 20:01

Vuonoseutu - toisin kuin täällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 21:48

Jos on paljon vuoria ja tuntureita ja korkeuseroja, niin vesi tuppaa kulkemaan alaspäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 00:34

Norjassa sataa paljon ja vuorilta alas tuleva vesi muodostaa putoukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 10:40

Vuoristoinen maa, siksi.

Lisätty: 11.02.2009 - 14:23

Taidat sinäkin olla koululainen. Kirja nenän eteen vaan, niin muutkin on tehty!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 00:30

Norjassa on vuoria, joten Golf-virran vaikutuksesta johtuvat sadepilvet satavat sinne ensin. Koska se on vuoristoinen maa ja vesi kulkee alamäkeen, se välillä muodostaa kosken kun veden kulkureitti kapenee ja/tai jyrkkenee. :P