Miksi ihmisillä on erilaisia rooleja?

Pitäis tehhä terveystiedon kotikoetta. Enkä osaa vastata tuohon. Oisko teillä jotainn?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.02.2009 - 17:37

Jotkin päivätyöt vaativat roolin vetämistä. Kun sitten pääsee kotiin niin voi rentoutua ja olla oma itsensä. Useimmiten roolien vetäminen esim. kaveriporukassa on hyväksynnän hakemista ja tällöin oman identiteetin hakemista. Vanhemmitenkin voi piiloutua roolin taakse kätkeäkseen oman epävarmuutensa. Erilaiset muotivaatteet luovat näitä roolihahmoja, joiden takaa on turvallisempaa kohdata muut. Ihminen kun on luonnostaan laumaeläin niin toisen matkiminen on tärkeää, jotta voi tuntua kuuluvansa joukkoon.Silti olisi tärkeää unohtaa nuo roolit ja olla vain oma itsensä. Ei tule valehdelluksi kenellekään, ei edes itselle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.02.2009 - 16:43

eikö olisi aika tylsää jos kaikki olisivat samanlaisia? :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 17:03

Olis varmaan tylsää jos kaikki olisivat samanlaisia, mutta meillä ihmisillä on varmaan jonkunlainen suojautumis mekanisti eli rooli jonka taakse päästään menemään "piiloon"..
Työrooli, kotirooli, kaverirooli jen jne..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 17:57

Aivan, A-poppa; matkinnasta en tiedä, mutta tosiaan, jos työssä olisi "oma itsensä", niin välittömästi erotettais, ainakin minut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.02.2009 - 18:19

Elämä on yhtä suurta näytelmää, joten rooleja tarvitaan siksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 18:29

Elämä on kulkemista virtaavassa maisemassa, ja ihminen on yksin ollessaankin sisäisten kuviensa kautta yhteydessä tuohon virtaan. Rooli on ihmisen vastaus siihen, mitä hän kohtaa elämässä. Rooli ja vastarooli luovat toisiaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa. (Lindqvist 1988; Lindqvist 1992 ja Muttonen 1990.)

Rooli on myös mielikuva ihmisen sisäisessä maailmassa minkälainen esim. isoäiti on minun mielestäni. Siinä samanaikaisesti minulla on roolina myös aviovaimon, äidin, ystävän jne. osa. Rooli on vastaus siihen mitä minulta odotetaan. Ja tehtävänjako muuttuu elämän eri vaiheissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 18:50

Minusta olisi tylsää jos kaikki olisivat samanlaisia. Erilaisuus on vain hyväksi kuten rooleissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 19:35

Olisihan se outoa jos puhuisit vaikkapa pomollesi samaan sävyyn kuin parhaalle ystävällesi. Usein jonkin roolin ottaminen ei edes ole ihmisen vapaasti säädeltävissä vaan käytös muuttuu tietyissä tilanteissa automaattisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 19:57

Jokaisella ihmisellä on useampia rooleja riipuen siitä missä tilanteessa ja ympäristössä ollaan.

Esimerkiksi poliisi joka töissä tiukkana lainvalvojana tarmokkaasti pamputtaa asiakkaitaan muuttuu (toivottavasti) hyvinkin helläksi iskäksi tultuaan kotiinsa ja mahdollisesti reippaasti remuavaksi nuoreksi mieheksi kaveriporukassaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 20:27

Jollain on myös sellainen rooli että saa ihmiset vastaamaan mitä omalaatuisimpiin ja keksimällä keksittyihin kysymyksiin, parikymmentä kertaa päivässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 21:33

Normaali ihmisillä on yleensä paljon rooleja ja hyvä niin, vai olisiko kiva olla vain työläinen, mutta ei äiti,tai isä, tai sisko, tai veli, tai valmentaja........
Ja hyvä niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 07:32

Esimerkiksi tiimityön kannalta olisi vaikeaa, jos kaikki olisivat ns. päällepäsmärin roolissa. Tarvitaan myös jonkin tasoinen kuuntelijan rooli, sovittelijan rooli jne. Kukin voi miettiä mihin rooliin kuuluu. Oletko porukan hauskuuttaja (pelle :), vai vetäydytkö sivuun tarkkailemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 13:18

Eri yhteyksissä vaaditaan erilaista käyttäytymistä. On työrooli ja millainen sen on hyvä olla riippuu asemastasi. On vanhempien rooli, on lapsen rooli.... ja jos kuulut joihinkin muihin yhteisöihin, esim. harrastustesi kautta, siinäkin muodostuu oma rollisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2009 - 19:55

Juu ei mitenkä pärjäis jos yhdellä ja samalla roolilla pitäis pärjätä joka tilanteessa. Voishan se pomokin ihmetellä jos yhtäkkiä kapsahtaisit sen kaulaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 00:40

Roolit ovat käteviä ja tarpeellisiakin useissa tilanteissa. Niiden avulla voi toimia eri tilanteissa tehokkaasti tai ottaa auktoriteetin tai suojella itseään haavoittumiselta.

Yksi hyvä esimerkki tulee mieleeni: Lasten kasvattamisessa vanhemman rooliin kuuluu vastuun ja auktoriteetin osoittaminen teoin, ilmein ja elein. Eli lapsen olo on turvallinen kun äiti tai isä on iso ja vahva. :)