Kuka on kirjoittanut Raamatun?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.02.2009 - 18:40

Raamattu on muodostunut vähitellen vuosisatojen kuluessa. Raamattu on oikeastaan kirjasto, sillä se muodostuu 66 kirjasta ja 36 ensisijaisesta kirjoittajasta. Nämä kirjoittajat ovat kirjoittaneet Pyhän Hengen inspiroimana.

Lisätty: 09.02.2009 - 18:52

Rakas Tuntematon: Voisit ollakin, jos kirjoittaisit Pyhän Hengen isoilla alkukirjaimilla. Hän on Persoona.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 09.02.2009 - 18:23

Sehän koostuu erilaisista kirjeistä ja vastaavista asioista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:26

Vanha testamentti on Mooseksen ja muiden profeettojen kirjoittama. Uuden testamentin ovat kirjoittaneet apostolit ja evankelistat. Nämä ovat toimineet Pyhän Hengen välineinä, kun hän antoi ihmisille sanansa puhuttuna tai kirjoitettuna.

Lähteet:
www.luterilainen.com/index.p...;Itemid=70

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:31

Sitä on kirjoitellut kuka milloinkin milläkin aikakaudella. Pääosin sen kirjoituksista vastaa aina kulloinenkin kirkon johto.

Lisätty: 09.02.2009 - 18:46

Lennu hei. Minäkin saatan olla pyhän hengen inspiroima.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:46

Johdanto: eksegetiikan eri metodeja ja Raamatun historiallinen ymmärtäminen

Raamattu ilman tulkintaa on pelkkiä merkkijonoja, joita emme voi ymmärtää. Joudumme myöntämään ymmärtämisen vaikeuden ja rajallisuuden Raamatun äärellä. Mutta miten Raamatun kirjoituksia tulisi tutkia ja ymmärtää - tämä on keskeinen kysymys eksegetiikassa, joka on raamatunselitysoppi (tieteellinen raamatuntutkimus). Raamatun kirjat tulee asettaa niiden historialliseen yhteyteen voidaksemme yrittää niiden tulkintaa ja välttääksemme tekemästä Raamatun teksteille väkivaltaa yrittämällä lukea niihin sisään merkityksiä, jotka me itse haluaisimme löytää Raamatusta. Raamatun synty on pitkä, monivaiheinen prosessi. Varsinkin Vanhan testamentin kirjoituksia muokattiin moneen kertaan luovassa toimitustyössä, jossa uudet traditiokerrostumat lisättiin vanhempiin. Teksteissä olevat ristiriidat muun muassa ovat merkkejä tällaisesta "päivitystyöstä", joita redaktorit (toimittajat) tekivät tulkiten ja muokaten tekstiperinteitä uudelleen muuttuneisiin historiallisiin olosuhteisiin sopiviksi.

Lähteet:
www.google.fi/url?sa=t&s...dDpmQcCyAw

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:46

Raamatun sisältö on päätetty pääosin 300-lla, kun osa olemassa olevista kirjoituksista kanonisoitiin Rttuun kuuluvaksi ja osa jätettiin pois päällekkäisyyksien tai muiden syiden takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:51

Suuret ja pienet profeetat, satunnaiset kalastajat ja kirkkoisien konsiilit ja synodit; vaikuttaisi olevan maallista hengentuotetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 18:59

Sitä ei kukaan tiedä kun ei ole ollut itse paikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 19:02

RAAMATTUA kirjoitti noin neljäkymmentä miestä suunnilleen 1600 vuotta pitkän ajanjakson kuluessa. Nuo miehet olivat epätäydellisiä, taipuvaisia heikkouksiin ja erehtymiseen. Ihmisinä he eivät eronneet muista ihmisistä. He eivät kirjoittaneet omasta aloitteestaan, vaan olivat Jumalan henkeyttämiä. Siksi se on täydellisen sopusointuinen, vaikka kirjoittajat kirjoittivat toisistaan tietämättöminä. Jos nyt pistettäisiin 40 ihmistä kirjoittamaan kirjaa vaikka 10 v sisällä, toisistaan tietämättä niin taitais tulla aika sillisalaatti:) Siis Raamattu on Jumalan kirja. Ihmiset olivat vain "sihteerinä"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 20:01

Ihmiset ja myös käännöksiä ovat tehneet ihmiset,tosi monta versiota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 21:07

Ei kukaan yksin. Siinähän on niitä kirjeitä ja muita juttuja vaikka keneltä. Ei ole tainut kysyjä lukea raamattua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 21:47

Tuossapa tuli aika monta tarinaa, uskon, että he ovat oikeassa : )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 07:48

Raamattu koostuu monista pikku tarinoista, joita mm. ihan tavis ihmiset on kirjoitelleen kauan sitten. Näitä tarinoita on tallessa vielä paljon lisää (en nyt muista missä niitä säilytetään..), Raamattu olisi saattanut saada ihan eri vivahteen, jos joku muu kuin vanhoilliset ja jumalan pelkoon lietsovat olisi sen koonnut. No kai nyt siellä muutama jotain kivojakin juttuja on..

Mutta oletteko esim. lukenut koko tarinan Nooasta? Kuinka hän joi itsensä kerran niin humalaan, että sammui alasti telttaan ja hänen nuorin poikansa meni häntä auttamaan.. Nooa heräsi siihen ja huomasi poikansa näkevän hänet ilman vaatteita. Tämän vuoksi Nooa teki pojastaan yhden orjistaan. No sitten hänen vanhemmat poikansa menivät jotkut rääsyt silmillään auttamaan Nooa-paran pois teltasta. Hmm. En ole nyt ihan varma tämän tarinan opetuksesta.. Ehkä älä ota viinaa, älä koskaan mene auttamaan isääsi, jos hän sammuu, pistä aina varoiksi näkösuojaa silmille, ettei vaan tule nähtyä mitään kauhiaa tai alastomuus on vaan niiiiin pahasta.

Taisin eksyä raiteilta. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 09:11

Ne olivat sen aikasia kirjailijoita,kuin tänäpäivänä Kari Tervo, nyt aivot jumitti ,eitullut muita kirjailijoita mieleen,joka tapauksessa kirjailijoita ,silloin aikojen alussa naiset oli pappeja,tästä tuli Jim kanavalta ohjelma jokuaika sitten.Sitten nämä kirjailijat keksi olevansa tärkeitä,ja leimasivat naiset joksikin portoiksi että saivat vallan itselleen.Ainiin Raamatun on kirjoittaneet entis aikojen poliitikot.Jälkiä saa korjata vieläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 12:22

kysymys on anonyymi siitä miinus,,vastaukset nimimerkillä siitä plussaa,,RAAMATTU PERUSTUU BUDHAN OPETUKSIIN,siihen on tehty vain erillaisia lisäyksiä vuosituhansien aikana

  Ilmoita asiaton vastaus
C
Vastattu: 10.02.2009 - 15:18

siellähän on montta kirjoittajaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2009 - 17:01

Ihminen sen on kirjoittanut, tai siis ihmiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2009 - 01:18

Ihania kysymyksiä ja vastauksia. <3
Kun (tai jos) luette Raamattua, muistakaa, ettei ihmisten tulkinta tee siitä elämän Sanaa. :)