Miten kattolamppu kattoon?

Katossani on vain reikä, josta tulevat ulos keltainen, sininen ja ruskea piuha. Ns. sokeripalaa ei ole. Mitkä piuhat pitää laittaa sokeripalaan ja yhdistää lamppuun vai mitä minun pitäisi tehdä, että saisin huoneeseeni kattolampun. Edellinen omistaja kaiketi vienyt palat mennessään...?

Lisätty: 08.02.2009 - 16:35

Koukku löyty kyllä johtojen vierestä. Lähinnä tuohon olisin halunnut saada lisätietoa, että mitkä piuhat siihen sokeripalaan yhdistetään.

Lisätty: 09.02.2009 - 17:53

Ok, kiitos varoituksista. Saa nähdä mitä huoltoyhtiö tuumaa kun soitan heille ja pyydän laittamaan lampun kattoon... Siinä testataan pelaako palvelu.

Avainsanat: sokeripalalla yhdistäminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.02.2009 - 17:55

Ensin sinä tietysti tarvitset sokeripaloja 2 kpl tai yhden jossa 2 erillistä palaa.
Ruskea on aina jännite johto, siis johto johon tulee virta.
Keltavihreä on maadoitus eli - johon siis ei tule virtaa.
Nämä asetetaan eri sokeripaloihin.
Sininen on nolla johto, eli runko maa, eli - johon ei tule virtaa vaan on ns. toinen maa jonka voit asettaa samaan sokeripalaan keltavihreän johdon kanssa, mikäli lampussasi ei ole erikseen runkomaadoitusta, eli sinistä johtoa.
Näin siis pitäisi olla,jos sähköt on tehty oikein ja seinässä ei ole kuin yksiosainen katkaisin .
Suosittelen katkaisemaan sulaketaulusta päävirran asennuksen ajaksi poikki, jolloin asennuksessa ei satu tapaturmaa.
ÄLÄ ANNA RUSKEAN JOHDON EDES HIPAISTA KELTAVIHREÄÄ TAI SINISTÄ JOHTOA!
SIITÄ SEURAA VÄLITÖN KUOLEMAN VAARA!!!!
Asenna virta sulaketaulusta asuntoon vasta kokonaan suoritettuasi johtojen kiinnityksen, sillä jos jokin on mennyt vikaan palaa ainoastaan sulake, eikä muuta vaaraa synny.

Kysyjän kommentti

Kiitos ohjeista. Kyllä tuolla jo uskallan kokeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.02.2009 - 16:29

Mikäli katossa on vain reikä ilman koukkua johon valaisin kiinnitetään, mene ensin ostamaan tarvikkeet sähköliikkeestä. Sieltä saat myös sokeripalan ja muut mahdollisesti tarvittavat osat sekä myös hyviä neuvoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 16:33

aika vaarallinen juttu, jos sulla ei ole kokemusta, niin ottaisin jonkun tutun talkkarin apuun jolla on koetin kynä olemassa, millä näkee mikä on vaihe! Ensin on johdot laitettava sokeripalaan. Ilmeisesti ruskea on se missä kulkee virta, joten varo sitä.onko siinä mitään koukkua mihin saat roikkumaan lampun? Jos ei niin ptää laittaa koukku joko porata ,mikäli on betonikatto, mutta puuhun saa kierrettyä suoraan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 16:47

Olen kyllä sitä mieltä, että tommosia sähkötöitä ei pitäs tehdä jos ei osaa eikä tiedä : (
voi tulla permanentti ihan ilmainen : )
Kysy joltain miespuoliselta apua, meillä miehet hoitaa sähkötyöt : )
Itse en uskaltais ruveta sellaiseen hommaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.02.2009 - 19:39

Älä laita itse,voi tulla tulla sähköisku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 00:11

Voi tosiaan olla vaaraksi; tuttu sähköasentaja kertoi vasta äsken; olin asennellut vuosikymmeniä onnekkaasti summanmutikassa ja aina toimi. En enää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 11:00

Asia kuuluu kyllä ammattilaisen hoidettavaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2009 - 12:30

ANOPPI LAITTAA TÖIHIN

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2009 - 20:22

sähköturvallisuuslain mukaan luvanvaraista hommaa, vahingon sattuessa korvaukset jää tulematta jos löytyy luvattoman mestarointeja